Ράδιο Θεσσαλονίκη 94.5
16/2/2017 10:12:31 πμ
ΝΥΦΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΑΜΟΓΕΛΟ
Share on Facebook
 
 
Την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017 στις 18:00
στο Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ, Τσιμισκή 11, Θεσσαλονίκη.

Βιβλιοπαρουσίαση:
Εβραϊκές κοινότητες ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, 15ος-20ός αιώνας. Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός
Εγκαίνια της έκθεσης:
ΝΥΦΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΑΜΟΓΕΛΟ
Εβραϊκοί γάμοι την επαύριον του Ολοκαυτώματος

Η έκθεση θα διαρκέσει έως την Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017

Ωράριο λειτουργίας:
Δευτέρα & Τετάρτη 10:00-15:30
Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 10:00-20:00
Σάββατο 10:00-16:00
Κυριακή κλειστά
Είσοδος ελεύθερη για το κοινό.

Τη διπλή εκδήλωση οργανώνουν:
Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης
η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης και
το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης



Α΄ μέρος
παρουσίαση του τόμου

Εβραϊκές κοινότητες ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, 15ος-20ός αιώνας. Οικονομία, κοινωνία, πολιτική, πολιτισμός

εισαγωγή-επιμέλεια
¶ννα Μαχαιρά και Λήδα Παπαστεφανάκη

Ο τόμος περιλαμβάνει τα πρακτικά του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου που διοργάνωσαν το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων – Τμήμα Ιστορίας & Αρχαιολογίας
και η Ισραηλιτική Κοινότητα Ιωαννίνων (Ιωάννινα, 21-23.5.2015) και κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ισνάφι».

Για τον τόμο αυτόν, που περιλαμβάνει 24 πρωτότυπες ανακοινώσεις, θα μιλήσουν οι επιμελήτριες, ¶ννα Μαχαιρά και Λήδα Παπαστεφανάκη
ο πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ
και ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Ιωάννης Χασιώτης.

ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ
Παρουσιάζονται μερικές από τις πιο πρόσφατες έρευνες στο πεδίο της ιστορίας των εβραίων, που ανήκουν επίσης στα πεδία της οθωμανικής, ελληνικής, βαλκανικής και ευρωπαϊκής ιστορίας. Το βιβλίο διαρθρώνεται σε έξι ενότητες. Στην πρώτη ενότητα εξετάζονται οι πολιτισμικές ταυτότητες των εβραϊκών κοινοτήτων. Η δεύτερη εξειδικεύει την εβραϊκή ταυτότητα στο πεδίο της λογοτεχνίας. Η τρίτη ενότητα συγκεντρώνει τις μελέτες που ασχολούνται με εβραϊκές κοινότητες στον ελλαδικό χώρο από τον 15ο στον 20ό αιώνα. Η τέταρτη εστιάζει στις επιχειρήσεις, τα δίκτυα και τους μεταξύ τους ανταγωνισμούς. Η πέμπτη ενότητα είναι αφιερωμένη στην Κατοχή, την Αντίσταση και την εβραϊκή γενοκτονία. Τέλος, η έκτη ενότητα περιέχει μελέτες σχετικές με τη μνήμη της εβραϊκής γενοκτονίας. Όπως σημειώνουν οι επιμελήτριες του έργου, «η ανάδειξη της ποικιλομορφίας των σχέσεων, των εντάσεων, των αντιθέσεων στο εσωτερικό των κοινοτήτων και στις διακοινοτικές σχέσεις θα εμβαθύνει τις γνώσεις μας, θα διευρύνει την κατανόηση του παρελθόντος και θα εμπλουτίσει τα θεωρητικά και μεθοδολογικά μας εργαλεία».



Β΄ μέρος
εγκαίνια της έκθεσης

ΝΥΦΕΣ ΧΩΡΙΣ ΧΑΜΟΓΕΛΟ
Εβραϊκοί γάμοι την επαύριον του Ολοκαυτώματος

Παρουσιάζεται ένα σημαντικό δείγμα από τους γάμους που τελέστηκαν μεταξύ των επιζώντων Εβραίων το 1945-1946.

Την έκθεση –που στηρίζεται σε ανέκδοτο αρχειακό υλικό– ετοίμασε το Εβραϊκό Μουσείο Θεσσαλονίκης ως αυτοτελές τμήμα της εκθεσιακής ενότητας «Την επαύριον του Ολοκαυτώματος».

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ
Σε αυτές τις φωτογραφίες, σπάνια οι νύφες χαμογελούν. Ο επισκέπτης της έκθεσης καλείται να αναγνωρίσει στις εκφράσεις τους, όπως και στις εκφράσεις των γαμπρών, εκείνα τα συναισθήματα που μπορούσαν να έχουν όσοι είχαν χάσει τις οικογένειές τους με πρωτοφανώς φρικτό τρόπο, είχαν φτάσει οι ίδιοι πολλές φορές στο κατώφλι του θανάτου, είχαν επιστρέψει με ανείπωτες δυσκολίες για να βρουν τα σπίτια τους κατειλημμένα από άλλους• αλλά και τα συναισθήματα όσων ήλπιζαν στο μέλλον και ήταν αποφασισμένοι να ζήσουν. Αυτή η κλιμάκωση, από τη θέα του θανάτου στη θέα της αισιοδοξίας, καθίσταται εμφανής στα πρόσωπα της έκθεσης.
Στη διετία 1945-1946, ανάμεσα στους 1.950 εβραίους της Θεσσαλονίκης που επιβίωσαν της γενοκτονίας και επέστρεψαν στην πόλη τους, έγιναν περίπου 200 γάμοι. Η αναλογία αυτή είναι επταπλάσια από το αντίστοιχο πανελλαδικό μέγεθος. Οφείλεται στις ιδιαιτερότητες που χαρακτήριζαν τους επιβιώσαντες: ανύπαντρες κοπέλες και ανύπαντροι νέοι χωρίς οικογένεια, αλλά και αρκετοί χήροι άντρες.
Στην έκθεση παρουσιάζεται ένα σημαντικό δείγμα από τους παραπάνω γάμους. Ο επισκέπτης βλέπει φωτογραφίες των ζευγαριών –από τα πιστοποιητικά που υποβλήθηκαν για την τέλεση του γάμου– και πληροφορείται ποια επαγγέλματα ασκούσαν και πού κατοικούσαν.
Σε κάθε γάμο δύο μάρτυρες πιστοποιούσαν ότι οι μελλόνυμφοι ήταν εβραίοι και ανύπαντροι ή χήροι/ες. Συχνά, στο οπισθόφυλλο της μαρτυρίας τους που δινόταν ενώπιον της Ιεράς Βίβλου και με «καλυμμένη κεφαλή», αναφέρονται οι εξαψήφιοι αριθμοί τους που χαράχθηκαν στο χέρι τους στο ¶ουσβιτς.
Οι μάρτυρες γενικά ήταν φτωχότεροι από τους γαμπρούς. Είναι πολύ χαρακτηριστικό ότι οι μάρτυρες που αναφέρονται στους φακέλους πάνω από μία φορά δεν εμφανίζονται πάντοτε με το ίδιο επάγγελμα: Ο «άνεργος» επανεμφανίζεται ως «καραγωγέας» και ο «τεχνίτης» ως «καφετζής», ένδειξη της προσπάθειάς τους να βιοποριστούν στις νέες συνθήκες.
Η μικρότερη νύφη ήταν 17 ετών και η μεγαλύτερη 38. Αντίστοιχα, ο μικρότερος γαμπρός ήταν 21 και ο μεγαλύτερος 50. Σχεδόν πάντοτε ο γαμπρός ήταν μεγαλύτερος από τη νύφη. Η διαφορά ηλικίας κυμαινόταν από ένα ως δεκαοκτώ χρόνια, με μέσο όρο οκτώ χρόνια. Το ζευγάρι με τη μεγαλύτερη διαφορά ηλικίας το αποτέλεσαν ένας 44χρονος υπάλληλος (γιος καραγωγέα) από τη Θεσσαλονίκη και μια 26χρονη νοικοκυρά, κόρη υποδηματοποιού από τη Δράμα.
Αν και οι γαμπροί ανήκαν σε όλα τα κοινωνικά στρώματα (σε σύγκριση με τον γενικό εβραϊκό πληθυσμό) ο γάμος ήταν κυρίως υπόθεση των ανδρών που εργάζονταν, αφού δύο στα πέντε άρρενα μέλη της Κοινότητας που ασκούσαν κάποιο επάγγελμα παντρεύτηκαν το 1945 ή το 1946. Πάντως, ένας στους τέσσερις γαμπρούς διέμενε σε κοινοτικό κτίριο, προφανώς ελλείψει άλλης στέγης ή εν αναμονή αναχωρήσεως από τη Θεσσαλονίκη.
Έξι στους δέκα γαμπρούς τέλεσαν πρώτο γάμο και τέσσερις δεύτερο. Η αναλογία του δεύτερου γάμου είναι τετραπλάσια από τον εθνικό μέσο όρο και οφείλεται στην απώλεια των συζύγων στο ¶ουσβιτς (φυσικά και των παιδιών, που δεν φαίνονται σε αυτή τη στατιστική). Αυτοί που τέλεσαν πρώτο γάμο ήταν κατά μέσο όρο επτά χρόνια πιο νέοι από εκείνους που τέλεσαν δεύτερο.
Ελάχιστες γυναίκες δήλωσαν επάγγελμα (η τυπική δήλωση ήταν «οικιακά»): π.χ. μία 30χρονη καπνεργάτρια, μία 26χρονη δασκάλα, μία 22χρονη καπελού και δύο μοδίστρες, 25 και 22 ετών. Ενώ σχεδόν όλοι οι γαμπροί κατάγονταν από τη Θεσσαλονίκη, μία στις τρεις νύφες προήλθε από άλλες ελληνικές πόλεις είτε από το εξωτερικό. Μερικές, μάλιστα, ήταν χριστιανές που ασπάστηκαν τον ιουδαϊσμό.
Ευάγγελος Χεκίμογλου



INFO – Παρουσίασης βιβλίου Εβραϊκές κοινότητες ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση και Έκθεσης Νύφες χωρίς χαμόγελο



Η έκθεση θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017, στις 20.30

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου έως Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Δευτέρα & Τετάρτη 10:00-15:30
Τρίτη, Πέμπτη & Παρασκευή 10:00-20:00
Σάββατο 10:00-16:00
Κυριακή κλειστά

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Βιβλιοπωλείο ΜΙΕΤ 2310 288 036, fax: 2310 226.460
Φωτογραφικό Υλικό
Ροή Προτάσεων
Διογένης Δασκάλου και Monie & Monie Conniente  (23/3/2017 11:22:25 πμ)
«Μακμπέττ»   (20/3/2017 10:30:41 πμ)
Νίκος Πορτοκάλογλου και οι Ευγενείς Αλήτες  (17/3/2017 1:59:38 μμ)
«Ελληνίδες των αρχών του 20ου αιώνα»  (13/3/2017 10:00:23 πμ)
Έξοδος 1826  (10/3/2017 10:28:16 πμ)
«Το δέντρο που έδινε»  (8/3/2017 9:47:31 πμ)
4 πιάνα, τεσσερις πανίστες  (6/3/2017 9:56:31 πμ)
Αδαμαντία  (2/3/2017 9:37:01 πμ)
Γυναικεία Κραυγή  (27/2/2017 9:35:38 μμ)
ΑΠΟΚΡΙΕΣ 2017 στο Δήμο Παύλου Μελά  (23/2/2017 3:50:22 μμ)
ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΖΑΙΗΜΣ ΝΤΗΝ  (20/2/2017 2:44:49 μμ)
CARTE BLANCHE ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ ΕΪΠΙΔΗ  (14/2/2017 12:52:20 μμ)
Εννέα και Πέντε  (13/2/2017 9:47:18 πμ)
ΜΑΤΟΥΛΑ ΖΑΜΑΝΗ  (10/2/2017 3:53:16 μμ)
Μουσικό Αφιέρωμα στη μνήμη του Νίκου Ξυλούρη  (8/2/2017 10:17:09 πμ)
Το πρωτοσέλιδο της THESSNEWS
Αύριο η Παρέλαση
Αύριο, Σάββατο 25η Μαρτίου, από το πρωί θα ηχούν χαρμόσυνες κωδωνοκρουσίες...
24/3/2017 10:33:47 μμ
Ικανοποιημένο το ΤΑΙΠΕΔ...
...από το ενδιαφέρον των υποψήφιων επενδυτών, που εκδηλώθηκε με την...
24/3/2017 9:34:08 μμ
Τα ευχαριστώ του Πάπα...
Για τα όλα όσα έχει κάνει για τους κοινωνικά αδύναμους και τους φτωχούς...
24/3/2017 9:20:35 μμ
Δημόσια συγγνώμη
...ζητά μέσω facebook ο πρώην διευθυντής της ΟΝΝΕΔ Θεσσαλονίκης, Εμμανουήλ...
24/3/2017 7:50:45 μμ
Ασύνδετοι ισχυρισμοί...
Για εύλογα ερωτηματικά που γεννώνται από την παραίτηση της εισαγγελέως...
24/3/2017 7:39:06 μμ
Ο Σταθμός Ειδήσεις Αποδράστε    
Προφίλ
Νέα
Έξυπνες αγορές
Πρόγραμμα Εκδηλώσεις Πελάτες  
Παραγωγοί Αθλητικά Διαφημιστείτε  
Ισολογισμος 2013 Με το ποντίκι στο χέρι Newsletter  
Ισολογισμος 2014 Videos  
Ισολογισμος 2015    
Επικοινωνία    


Istopolis | Κατασκευή Ιστοσελίδων Θεσσαλονίκη
Listen Live: Media Player - Winamp Το rthess.gr έχει την άδεια της ΑΕΠΙ. Τα μουσικά έργα παρέχονται μόνο για ιδιωτική χρήση κάθε επισκέπτη/χρήστη
και απαγορεύεται η με οιονδήποτε τρόπο περαιτέρω εκμετάλλευση αυτών χωρίς την προηγούμενη άδεια της ΑΕΠΙ