ΑΚΟΥΣΤΕ ΖΩΝΤΑΝΑ
  • rthes listen live winamp
  • rthes listen live media player


Ανασκόπηση 2009: Περιβάλλον και Θεσσαλονίκη

20/1/2010

Ανασκόπηση 2009: Περιβάλλον και Θεσσαλονίκη

Κερδήθηκε η μισή μάχη για τα σκουπίδια...

ΧΥΤΑ Μαυροράχης, ΧΥΤΥ Αγίου Αντωνίου & Περιφερειακός σχεδιασμός

Ένας χρόνος συμπληρώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο από την έναρξη λειτουργίας του ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Ωστόσο ο περιφερειακός σχεδιασμός στον τομέα της διαχείρισης των απορριμμάτων ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.

Στο σχεδιασμό περιλαμβάνεται η δημιουργία σταθμών μεταφόρτωσης απορριμάτων καθώς και εργοστάσια ολοκληρωμένης διαχείρισης. Όταν ολοκληρωθούν οι ΣΜΑ κανένα απορριμματοφόρο δεν θα πηγαίνει στο ΧΥΤΑ. Τα σκουπίδια θα συγκεντρώνονται στους σταθμούς μεταφόρτωσης και θα μεταφέρονται στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης με κοντέινερ.

Πρόσφατα ο ΟΤΑ μείζονος Θεσσαλονίκης παρέλαβε 11 ζεύγοι τρακτόρων και κοντέινερ για την μεταφορά των απορριμμάτων. Το νέο μηχανολογικό εξοπλισμό που θα συμβάλει στην καλύτερη αποκομιδή των απορριμμάτων από τους περιφερειακούς δήμους του νομού Θεσσαλονίκης  αγόρασε ο Σύνδεσμος Ο.Τ.Α. Νομού Θεσσαλονίκης με κονδύλιο 1 εκ. ευρώ, που ενέκρινε προ έτους ο προηγούμενος υπουργός Εσωτερικών.

Ο ΣΜΑ Ευκαρπίας είναι ο μεγαλύτερος σταθμός στο νομό και θα εξυπηρετεί δήμους της ΒΔ Θεσσαλονίκης και ένα μέρος του δήμου Θεσσαλονίκης. Έπειτα από 3,5 χρόνια γραφειοκρατίας και παρά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής, οι οποίοι είναι αντίθετοι στην κατασκευή του σταθμού στην περιοχή τους, το έργο βρίσκεται στην τελική ευθεία και αναμένεται σε σύντομο χρονικό διάστημα να βγεί σε δημοπρασία.

Η χρηματοδότηση έχει εξασφαλιστεί μέσω του ΕΣΠΑ, με προϋπολογισμό 12.300.000 ευρώ εκρεμμεί ωστόσο η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της προσφυγής του δήμου Ευκαρπίας, που αντιδρά στην κατασκευή του σταθμού στα όριά του. Η υπόθεση εκδικάζεται στις 19 Μαΐου.


Οι άλλοι τρείς μικρότεροι σταθμοί βρίσκονται στη φάση της αδειοδότησης και φαίνεται ότι θα πάρει ακόμη αρκετό χρόνο για την ολοκλήρωσή τους. Πρόκειται για το ΣΜΑ που θα εξυπηρετεί τις περιοχές Μηχανιώνα- Μίκρα- Επανομή και δήμο Θερμαϊκού, ο ΣΜΑ της Ν.Απολλωνίας και του Αγ.Γεωργίου. Ο τέταρτος σταθμός, που θα κατασκευαστεί στο δήμο Καλλιθέας, δεν έχει λάβει ακόμη έγκριση περιβαλλοντικής αξιολόγησης.

Τουλάχιστον δύο χρόνια θα χρειαστούν για την κατασκευή του ΧΥΤΥ Αγίου Αντωνίου. Το έργο έλαβε έγκριση περιβαλλοντικών όρων και βρίσκεται ένα βήμα πριν από τη δημοπράτηση. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 4 δισ. 300 εκατατομμύρια ευρώ.

ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ

Κοκτέιλ τοξικών ρύπων πνίγουν τη Θεσσαλονίκη. Όζον, οξείδιο του αζώτου και κυρίως αιωρούμενα σωματίδια και μικροσωματίδια συνθέτουν την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης. «Επάξια» η Θεσσαλονίκη έλαβε και τον τίτλο της πρωτεύουσας των αιωρούμενων σωματιδίων.
Το 2009, όπως και οι προηγούμενες χρονιές, δεν έφερε καμία αισιόδοξη νότα αλλαγής. Ως επί το πλήστον οι ημερήσιες μετρήσεις που κάνουν οι σταθμοί σε κεντρικά σημεία της πόλης, κατέγραφαν υπερβάσεις στα αιωρούμενα σωματίδια. Οι μέσες τιμές σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνούσαν όχι μόνο το όριο επιφυλακής αλλά και το όριο επιβολής έκτακτων μέτρων.
Ωστόσο, έκτακτα μέτρα ποτέ δεν ελήφθησαν. Ποια είναι αυτά; Ο περιορισμός της κυκλοφορίας των οχημάτων στο κέντρο και η μείωση της βιομηχανικής δραστηριότητας.
«Ουδέποτε η πολιτεία παραδέχθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα. Χρόνια τώρα η κατάσταση μένει αμετάβληλη», δήλωσε στο Ράδιο Θεσσαλονίκη ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Χημείας του ΑΠΘ, Κωσταντίνος Φυτιάνος.
Όπως εξηγεί ο κ.Φυτιάνος η ατμοσφαιρική ρύπανση της Θεσσαλονίκης ενισχύεται κυρίως λόγω της άπνοιας αλλά και της μορφολογίας της πόλης. Λίγες είναι οι ημέρες που φυσάει Βαρδάρης, ενώ η αύρα της θάλασσας εγκλωβίζεται στις αστικές χαράδρες της πόλης.
Είναι μύθος, όπως τονίζει ο κ.Φυτιάνος ότι την ατμόσφαιρα της Θεσσαλονίκης την «καθαρίζει» ο «Βαρδάρης». Τις περισσότερες ημέρες του χρόνου επικρατεί άπνοια τονίζει.
Επίσης το παραλιακό μέτωπο, όπου βρίσκονται οι ψηλές πολυκατοικίες, τα στενά δρομάκια και η αυξημένη κίνηση των οχημάτων σε Τσιμισκή και Μητροπόλεως, εγκλωβίζουν τον αέρα και δεν αφήνουν τα διάφορα τοξικά αέρια να ανέβουν ψηλά.

Κυκλοφορία, ΟΑΣΘ και Ι.Χ αυτοκίνητο

Οι Θεσσαλονικείς παρέμειναν και το 2009 πιστοί στο αυτοκίνητό τους. Μικρό παραμένει το ποσοστό των πολιτών που προτίμησαν τις αστικές συγκοινωνίες για τις μετακινήσεις τους. Τα έργα του ΜΕΤΡΟ επίσης στην Εγνατία οδό δεν «βοήθησαν» τις αστικές συγκοινωνίες. Στις γραμμές του ΟΑΣΘ που διασχίσουν την Εγνατία παρατηρήθηκε κάμψη της επιβατικής κίνησης. Ικανοποιητικά ωστόσο κινήθηκαν οι γραμμές που κινούνται από τις ανατολικές περιοχές της Θεσσαλονίκης προς το κέντρο της πόλης.

Εντός του 2009 ο ΟΑΣΘ, με σύνθημα «η Θεσσαλονίκη μία βόλτα», εγκαινίασε την τουριστική γραμμή Θεσσαλονίκης, που σε 17 σημεία, με ειδικό λεωφορείο του ΟΑΣΘ, αναδεικνύει την ιστορία και τον πολιτισμό της πόλης.

Από τις αρχές Δεκεμβρίου δόθηκε στην κυκλοφορία η νέα λεωφορειακή γραμμή Νο79 με ονομασία «Α.Σ. ΙΚΕΑ – ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ». Με αυτή τη γραμμή βελτιώνεται σημαντικά η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού από και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Επίσης αναδιαρθρώθηκαν οι γραμμές που καλύπτουν τα νοσοκομεία της Θεσσαλονικης τα οποία βρίσκονται εκτός κέντρου, όπως το Παπαγεωργίου και το Παπανικολάου.

"Πράσινα" λεωφορεία


Δυστυχώς μέχρι σήμερα ο στόλος του ΟΑΣΘ δεν έχει ενισχυθεί με τα λεγόμενα «πράσινα λεωφορεία». Πρόκειται για λεωφορεία που κινούνται με φυσικό αέριο. Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης έχει στείλει στο αρμόδιο υπουργείο πρόταση, την οποία εκπόνησε επιστημονικό προσωπικό του τμήματος χημικών- μηχανικών του ΑΠΘ, για την ενίσχυση του στόλου του ΟΑΣΘ με 100 νέα «πράσινα» λεωφορεία. Βρίσκονται σε αναμονή της απάντησης του υπουργείου.


Εν τω μεταξύ, στα σκαριά βρίσκεται ακόμη ένα έργο μεταφόρτωσης απορριμμάτων το οποίο αναμένεται να ανακουφίσει πολλούς δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος.

Η κατασκευή του ΣΜΑ Ευκαρπίας συναντά τις έντονες αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής διότι η μελέτη προβλέπει την χωροθέτηση του κοντά σε κατοικημένες περιοχές. Το έργο καθυστερεί λόγω έγκρισης της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων την ώρα που δήμαρχοι και φορείς κρίνουν επιτακτική την ανάγκη κατασκευής του προκειμένου να δοθεί λύσει στο πρόβλημα μεταφοράς και των υπολοίπων δήμων οι οποίοι μεταφέρουν ανεπεξέργαστα τα σκουπίδια τους στον Χυτά Μαυροράχης.

Ο ΧΥΤΑ Μαυροράχης κινδυνεύει ήδη να κορεστεί…

Ο υπερσύγχρονος ΧΥΤΑ Μαυροράχης κινδυνεύει ήδη να κορεστεί στο 1/5 του αρχικού χρόνου ζωής του, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία».

Από το περασμένο Οκτώβριο, η Νομαρχία Θεσσαλονίκης, είναι ο μόνος φορέας που δεν έχει εγκρίνει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του ΥΠΕΧΩΔΕ, ώστε να προχωρήσουν τα έργα περιφερειακού σχεδιασμού για τη διαχείριση απορριμμάτων.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου ΟΤΑ Μείζονος Θεσσαλονίκης Γιάννης Ζουρνάς, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση των απορριμμάτων, δήλωσε ότι υπάρχει μεγάλη αδιαφορία, καθώς σε σύσκεψη που έγινε για τη μονάδα επεξεργασίας και Χώρου Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων στον Άγιο Αντώνιο, δεν εμφανίστηκαν οι 23 από τους 45 δημάρχους.

Εδώ κι ένα χρόνο, η Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ έχει στείλει έγγραφο, με το οποίο ζητεί τη σύμφωνη γνώμη από τη Νομαρχία, τον Οργανισμό Ρυθμιστικού και πέντε υπουργεία για να προχωρήσει. Η μόνη που δεν απάντησε ήταν η Νομαρχία Θεσσαλονίκης, που δεν έχει φέρει ακόμη το θέμα στο νομαρχιακό συμβούλιο, υποστήριξε ο κος Ζουρνάς.

Επρόκειτο να γίνει και νέα σύσκεψη για άλλο σχέδιο του περιφερειακού σχεδιασμού, την εγκατάσταση μονάδας επεξεργασίας σκουπιδιών στη Μαυροράχη. Ο Δήμος Ασσήρου αντιδρά στην κατασκευή και ζητεί νέα χωροθέτηση. Στο μεταξύ, όμως, κατατέθηκαν οι προτάσεις των επτά μελετητικών γραφείων, που προτείνουν, ως πρώτη επιλογή τη Μαυρορράχη και δεύτερη την Ευκαρπία. Η εν λόγω σύσκεψη ακυρώθηκε λόγω εκλογών.

Αν υπάρξουν και άλλες καθυστερήσεις, τότε το πολύ σε 5 χρόνια ο ΧΥΤΑ Μαυροράχης θα κλείσει και τότε δεν θα έχουμε πού να αποθέσουμε τα σκουπίδια του νομού, τόνισε ο ίδιος.

Ο αντινομάρχης Περιβάλλοντος Γιώργος Τσαμασλής, υποστήριξε ότι δεν έχουν απαντήσει ακόμα στο ΥΠΕΧΩΔΕ επειδή δεν δεχτήκαν τη μελέτη όπως τους την έδωσαν. Χρειάζονταν τροποποιήσεις σε κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά.

Παραδείγματος χάρη, πετύχαμε συμφωνίες για αλλαγές στη διαδρομή των απορριμματοφόρων. Εξετάσαμε τον τρόπο ταφής των υπολειμμάτων, τον τρόπο φιλτραρίσματος στον αέρα, είδαμε ότι δεν υπήρχε πρόβλεψη για υγρά απόβλητα. Τώρα είναι ώριμο να περάσει απʼ το νομαρχιακό συμβούλιο και να ψηφιστεί, πρόσθεσε ο κος Τσαμαλής.

Παρʼ όλα αυτά, ο ίδιος τόνισε ότι αν δεν έρθουν να το στηρίξουν οι δήμαρχοι, δεν θα το ψηφίσει.
Από την άλλη πλευρά, οι δήμαρχοι έχουν αντιληφθεί ότι ο χρόνος κυλάει αντίστροφα, τα έργα κινδυνεύουν νʼ ακυρωθούν και ο ΧΥΤΑ απειλείται με κλείσιμο πολύ νωρίτερα απʼ όσο προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.

Ομόφωνα οι δήμαρχοι έχουμε αποφανθεί ότι ο περιφερειακός σχεδιασμός πρέπει να προχωρήσει και να περάσει επειγόντως από το επόμενο νομαρχιακό συμβούλιο, δήλωσε ο δήμαρχος Θερμαϊκού Γιάννης Αλεξανδρής.

Ο ίδιος, τόνισε ότι για το Δήμο είναι ζήτημα καίριας σημασίας. Ο πληθυσμός του Δήμου είναι 55,000 κάτοικοι και άλλοι 30.000 τουρίστες το καλοκαίρι. Από την ανατολική Θεσσαλονίκη πρέπει να στείλουμε τα απορριμματοφόρο στην άλλη άκρη του νομού, στη Μαυροράχη. Με ποια οχήματα και πότε θα μαζευτούν τα σκουπίδια, αν τρέχουν στα δρομολόγια;
Παρόμοιες ήταν και  οι θέσεις του δημάρχου Νεάπολης Ναθαναήλ Λαδόπουλου, ο οποίος δήλωσε ότι είναι οι πρώτοι που φώναζαν ότι πρέπει να υλοποιηθεί και να ξεκινήσει άμεσα ο περιφερειακός σχεδιασμός.

Αν δεν υλοποιηθεί τώρα, θα κατεβεί η διάρκεια ζωής του ΧΥΤΑ στο 1/5, θα είμαστε αφερέγγυοι απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση που χρηματοδότησε το έργο και θα πρέπει να ξεκινήσουμε τις προσπάθειες για νέο ΧΥΤΑ, πρόσθεσε ο ίδιος.







Copyright © 2021 RThess All rights reserved