Μείζον πρόβλημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις η έλλειψη χρηματοδότησης
– Πώς διαμορφώνεται το κλίμα και οι συνθήκες στην αγορά και στις επιχειρήσεις; Τι αποτυπώνουν τα πιο πρόσφατα στατιστικά στοιχεία εγγραφών-διαγραφών επιχειρήσεων από το μητρώο του ΒΕΘ;
Το μέλλον για πολλές μικρές επιχειρήσεις μοιάζει δυστοπικό. Η ακρίβεια αποτελεί γάγγραινα για το επιχειρείν και ειδικά το μικρομεσαίο, την ώρα που ροκανίζει το όποιο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Κατά συνέπεια, χρειάζονται περισσότερες παρεμβάσεις για τη διαμόρφωση ενός ευνοϊκού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, με πολιτικές που θα καλύπτουν όλο τον κύκλο ζωής της μικρής επιχείρησης.
Το μείζον πρόβλημα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτό της έλλειψης χρηματοδότησης. Οι προϋποθέσεις για τραπεζικό δανεισμό είναι πάρα πολύ αυστηρές, κάτι που έχει οδηγήσει σε αποκλεισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τα χρηματοδοτικά εργαλεία των συστημικών τραπεζών, ενώ παρόμοια είναι η κατάσταση και για την πρόσβαση σε κοινοτικά χρηματοδοτικά προγράμματα.
Δεν είναι τυχαίο πως σε πρόσφατο οικονομικό βαρόμετρο, που εκπονεί κάθε δίμηνο το ΒΕΘ, στην ερώτηση «ποιο από τα παρακάτω σας δυσκολεύει στην επιχειρηματική σας καθημερινότητα;» το 23,6% των συμμετεχόντων στην έρευνα απαντά οι λογαριασμοί της ενέργειας, το 22,8% η πληρωμή φόρων, το 22% η πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών, το 10,6% η πληρωμή των δανείων, το 9,8% οι προμηθευτές και το 6,5% η καταβολή του ενοικίου. Καταδεικνύεται από τις απαντήσεις η έλλειψη ρευστότητας που δυστυχώς αντιμετωπίζουν οι ΜμΕ.
Αναφορικά, δε, με τις εγγραφές – διαγραφές του α ´ εξαμήνου του 2024, οι αριθμοί είναι σχεδόν πανομοιότυποι με αυτούς του περσινού αντίστοιχου διαστήματος. Συγκεκριμένα τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους εγγράφηκαν 330 επιχειρήσεις, με τη μερίδα του λέοντος (185) να αφορούν ατομικές, ενώ διαγράφηκαν 111. Πέρυσι το αντίστοιχο διάστημα 332 επιχειρήσεις έκαναν έναρξη, ενώ 113 διαγράφηκαν. Οι αριθμοί αποδεικνύουν πως αν και οι ενάρξεις των επιχειρήσεων είναι τριπλάσιες των διαγραφών, εικόνα θετική, το επιχειρείν μοιάζει να τρομάζει όσους θέλουν να ασχοληθούν με αυτό, με συνέπεια οι νέες επιχειρήσεις να διατηρούνται σε χαμηλά επίπεδα.
– Εκτιμάτε ότι η επόμενη χρονική περίοδος θα είναι δύσκολη για τις επιχειρήσεις, καθώς η ακρίβεια επιμένει και το ενεργειακό κόστος παρουσιάζει έντονες διακυμάνσεις; Σκοπεύετε το επόμενο χρονικό διάστημα να αναλάβετε κάποιες συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την τόνωση των επιχειρήσεων της Θεσσαλονίκης;
Αναμφίβολα οι προκλήσεις για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις δείχνουν να μην έχουν τελειωμό. Εν μέσω, μάλιστα, θέρους και με την κατανάλωση ενέργειας να είναι αυξημένη λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, είδαμε τις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος να εκτοξεύονται το τελευταίο διάστημα, πιέζοντας ακόμη περισσότερο τους προϋπολογισμούς οικιακών και μη καταναλωτών, τη στιγμή που η ακρίβεια συνεχίζει να ροκανίζει το διαθέσιμο εισόδημα. Μπορεί η κυβέρνηση και ορθώς να έλαβε μέτρα προστασίας για την κατανάλωση ρεύματος έως 500 κιλοβατώρες, ωστόσο οι επιχειρήσεις παραμένουν εκτεθειμένες και χωρίς προστασία απέναντι στο αυξημένο κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε ένα περιβάλλον ασφυκτικό, λόγω της ακρίβειας, των συσσωρευμένων υποχρεώσεων, της έλλειψης ρευστότητας και της αδυναμίας πρόσβασης σε χρηματοδοτικά εργαλεία, οι επιχειρήσεις, ιδιαίτερα οι μικρομεσαίες, καλούνται να αντεπεξέλθουν σε μία ακόμη αύξηση του κόστους λειτουργίας τους. Τα περιθώρια, ωστόσο, αντοχών έχουν ελαχιστοποιηθεί. Είναι, επομένως, επιβεβλημένη η λήψη μέτρων προστασίας έναντι της νέας αυτής «ενεργειακής καταιγίδας» από την Πολιτεία και για τις επιχειρήσεις, ειδικά τις ενεργοβόρες. Σε διαφορετική περίπτωση, η ενδεχόμενη μετακύλιση του κόστους στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών θα έχει ως αποτέλεσμα την περαιτέρω ενίσχυση του πληθωρισμού και της πίεσης σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Είναι δεδομένο πως οι ΜμΕ πρέπει να θωρακιστούν και να ενισχυθούν μετά από μία μακρά και δύσκολη περίοδο, όπως διαμορφώθηκε από την πανδημία, τον πληθωρισμό, τη διακοπή της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και την έλλειψη δεξιοτήτων του προσωπικού.
Το ΒΕΘ δεν σταματά να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες προκειμένου να συμβάλει στην ενδυνάμωση των επιχειρήσεων – μελών του μέσα από σειρά δράσεων, όπως είναι η πραγματοποίηση σεμιναρίων που στόχο έχουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους, κάτι που επιτυγχάνεται και από τη χρηματοδότηση μέρους του κόστους για τη συμμετοχή σε εκθέσεις, όπως συμβαίνει και στη περίπτωση της 88ης ΔΕΘ.
Ωστόσο οι δυνατότητες των επιμελητηρίων είναι περιορισμένες προς την κατεύθυνση της ουσιαστικής ανακούφισης των μελών επιχειρήσεών τους , καθώς δεν θεσμοθετούν, απλά καταθέτουν προτάσεις προς την πολιτεία.
Κατά συνέπεια απαιτούνται πολιτικές μόνιμες και ουσιαστική παρέμβαση της πολιτείας για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ταλανίζουν το μικρομεσαίο επιχειρείν, που αποτελεί τον κορμό της ελληνικής οικονομίας, και λυπάμαι που το λέω, πολλές φορές λησμονείται.
– Πώς κρίνετε την πορεία των μεγάλων έργων υποδομής της Θεσσαλονίκης;
Η Θεσσαλονίκη αναμφίβολα έχει ανάγκη από έργα υποδομών, δυστυχώς κάποια εξ αυτών καθυστερούν, αντιμετωπίζουν κωλύματα, δημιουργώντας εύλογες, ως ένα σημείο, διαμαρτυρίες. Το Μετρό, για παράδειγμα, που πλέον βρίσκεται στην τελική του ευθεία, ήταν ένα έργο που εξαιτίας των πολύχρονων καθυστερήσεων πλήγωσε το εμπόριο κυρίως σε δρόμους (Εγνατία, Δελφών κλπ) όπου ήταν σε εξέλιξη τα έργα κατασκευής, με αποτέλεσμα επιχειρήσεις να οδηγηθούν σε λουκέτο.
Αναμφισβήτητα είναι ένα έργο που η πόλη το έχει ανάγκη και οι πολίτες το περιμένουν, ωστόσο θα πρέπει να ολοκληρωθεί και η επέκτασή του εντός των χρονοδιαγραμμάτων που τέθηκαν. Αντίστοιχα σημαντικό έργο είναι η κατασκευή του Flyover, ωστόσο το ζήτημα είναι πως δημιουργούνται προβλήματα στην πόλη και παρά τις προσπάθειες για επίλυσή τους, επί τους παρόντος δεν έχουν λυθεί. Επιπρόσθετα θα πρέπει να επισημάνω το αυτονόητο, πως θα πρέπει να τηρηθούν, αυστηρά, τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής του.
Θα πρέπει να επισημάνω πως στο τελευταίο οικονομικό βαρόμετρο που εκπόνησε το ΒΕΘ, με σχετική ερώτηση για το πόσο επηρεάζονται οι επιχειρήσεις – μέλη του από την κατασκευή του Flyover, καθυστερήσεις στη μεταφορά των εμπορευμάτων τους δηλώνουν πως αντιμετωπίζουν επτά στις δέκα βιοτεχνίες της Θεσσαλονίκης (68%), ενώ τρεις στις δέκα (30%) δεν διαπίστωσαν διαφορά. Πάντως, εννέα στους δέκα ερωτηθέντες θεωρούν πως η ολοκλήρωση του Μετρό έπρεπε να είχε προηγηθεί της έναρξης της κατασκευής του υπέργειου αυτοκινητοδρόμου.
Το 70% πιστεύει πως η ολοκλήρωση του Μετρό θα μειώσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, ενώ σημαντικό είναι το ποσοστό (30%) όσων εκτιμούν πως δεν θα συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση.
Ενημερωθείτε για ότι συμβαίνει τώρα στη Θεσσαλονίκη.
Διαβάστε πρώτοι τις έκτακτες ειδήσεις & τα τελευταία νέα της Θεσσαλονίκης και όλης της Ελλάδας.