Μπορεί να μείναμε χωρίς Twitter, αλλά πλέον έχουυμε το «X», ενώ κάποιοι μέσα στη χρονιά πειραματιστήκαμε και με εφαρμογές microblogging όπως το Bluesky και το Mastodon. Πάντοτε φυσικά με τις ανησυχίες για τα bots -τα διαδικτυακά ρομπότ που γεννά η τεχνητή νοημοσύνη- και το άγχος για την ψυχική υγεία -ιδίως των εφήβων- να επηρεάζουν έως έναν βαθμό τη χρήση κάθε κοινωνικού δικτύου.
Oι συζητήσεις στα προσωπικά τσατ των διαφόρων εφαρμογών έδιναν και έπαιρναν, ομοίως και το ατελείωτο scrolling -δηλαδή η κύλιση στις αρχικές σελίδες των πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης, πολλές αφορές ακόμη και χωρίς κανέναν λόγο. Αυτά βέβαια, συνέβαιναν και όλες τις προηγούμενες χρονιές. Επομένως, τι άλλαξε τελικά μέσα στο 2023; Κι όμως, σε αντίθεση με άλλες χρονιές, για τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, η χρονιά που φεύγει ήταν μια χρονιά γεμάτη νέα ξεκινήματα και ηχηρά φινάλε.
Ακολουθεί μια αναδρομή στις κομβικές στιγμές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης του 2023, προκειμένου να ξέρουμε από που να πιάσουμε το νήμα της αφήγησης το 2024.
Αντίο Τwitter
Λίγο περισσότερο από ένα χρόνο πριν, ο Έλον Μασκ εισέβαλε στα κεντρικά γραφεία του Twitter, στο Σαν Φρανσίσκο, απέλυσε τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και άλλα κορυφαία στελέχη και άρχισε να μεταμορφώνει την δημοφιλέστατη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης σε αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως «X».
Ο Μασκ αποκάλυψε το λογότυπο «X» τον Ιούλιο, το οποίο αντικατέστησε το όνομα του Twitter και το γνωστό σε όλους μας εικονίδιο του μπλε πουλιού στο άψε σβήσε. «Σύντομα θα αποχαιρετήσουμε τo brand του twitter και σταδιακά, όλα τα πουλιά», είχε δημοσιεύσει τότε ο Μασκ στον ιστότοπο.
Λόγω της τεράστιας απήχησής του σε δημόσια πρόσωπα από τον χώρο της πολιτικής, της δημοσιογραφίας και του πολιτισμού, το Twitter είχε πάντα μεγάλη επιρροή στη λαϊκή κουλτούρα. Αλλά σιγά-σιγά αυτή η επιρροή φαίνεται να μειώνεται.
«Το Twitter αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα ακόμη και πριν την αναλάβει ο Mασκ. Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι υπήρξε μια τεράστια επωνυμία με σπουδαίο αντίκτυπο στο τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», δήλωσε η Τζάσμιν Ένμπεργκ αναλύτρια κοινωνικών δικτύων στο Insider Intelligence.
Από τη στιγμή της εξαγοράς του Twitter από τον Έλον Μασκ, το Χ έχει βομβαρδιστεί από κατηγορίες για παραπληροφόρηση και ρατσισμό, ενώ υπέστη σημαντικές απώλειες στα διαφημιστικά του έσοδα.
Την όλη κατάσταση δεν βοήθησε και το γεγονός ότι ο Μασκ υπέκυψε στη βωμολοχία κατά τη διάρκεια ζωντανής συνέντευξης, όπου κλήθηκε να απαντήσει σε ερώτηση για τις εταιρείες που είχαν σταματήσει να επενδύουν χρήματα για τη διαφήμισή τους το X.
Ο Μασκ μάλιστα, κατηγόρησε δημόσια τους διαφημιζομένους που αποχώρησαν για «εκβιασμό», ενώ δεν έπαψε στιγμή να καλωσορίζει στο «Χ» χρήστες που είχαν αποκλειστεί από το πρώην Twitter για ρητορική μίσους ή διάδοση ψευδών πληροφορίων.
Την ίδια στιγμή η ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα και άλλες οργανώσεις που υποστηρίζουν περιθωριοποιημένες ομάδες ισχυρίζονται ότι το «X» γίνεται μέρα με τη μέρα λιγότερο ασφαλές για χρήση από τους «ευάλωτους». Τον Απρίλιο, για παράδειγμα, η πλατφόρμα αφαίρεσε αθόρυβα μια πολιτική κατά της «στοχευμένης και επιθετικής φυλετικής συμπεριφοράς» με αποτέλεσμα τον Ιούνιο, η ομάδα υπεράσπισης GLAAD να αποκαλέσει το «Χ» την «πιο επικίνδυνη πλατφόρμα για τα LGBTQ άτομα».
Χ, Threads και Bluesky
Οι φιλοδοξίες του Μασκ για το X περιελάμβαναν τη μετατροπή της πλατφόρμας σε μια εφαρμογή «λίγο απ’όλα», όπως το WeChat της Κίνας για παράδειγμα. Ωστόσο, το κοινό των ΗΠΑ και της Δύσης γενικότερα, δεν φάνηκε να ενδιαφέρεται για την ιδέα.
Και καθώς το X αντιμετώπιζε -και εξακολουθεί να αντιμετωπίζει- μια κρίση ταυτότητας, ορισμένοι χρήστες άρχισαν να αναζητούν τον αντικαταστάτη του σε πλατφόρμες όπως το Mastodon και το Bluesky.
Μέχρι την πτώση του Twitter, όταν όλο και περισσότεροι χρήστες άρχισαν να εγγράφονται στο Bluesky, για λογαριασμό της εφαρμογής εργάζονταν λιγότεροι από δέκα άνθρωποι, όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο CEO της εφαρμογής, ο Τζέι Γκρέιμπερ.
Και μαζί με την άνοδο του Bluesky, αντιλαμβανόμενη την ευκαιρία να δελεάσει τους δυσαρεστημένους χρήστες του Twitter, η μητρική εταιρεία του Facebook, η Meta κυκλοφόρησε τον Ιούλιο τον δικό της αντίπαλο, το Threads, το οποίο εκτοξεύτηκε σε δημοτικότητα, καθώς δεκάδες εκατομμύρια χρήστες άρχισαν να εγγράφονται.
Φέτος τον Δεκέμβριο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Meta, Mαρκ Ζούκερμπεργκ, ανακοίνωσε σε μια κίνηση «έκπληξη» ότι η εταιρεία δοκιμάζει την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας, μια ιδέα που υποστήριξαν οι Mastodon, Bluesky και άλλα αποκεντρωμένα κοινωνικά δίκτυα.
Διαλειτουργικότητα σημαίνει ότι οι άνθρωποι θα μπορούν στο εξής να χρησιμοποιούν έναν προσωπικό λογαριασμό σε πολλές διαφορετικές πλατφόρμες, με τον τρόπο που χρησιμοποιούμε για παράδειγμα το email μας, προκειμένου να εγγραφούμε σε περισσότερες από μια εφαρμογές.
Comments are closed.