Στείλτε τα μηνύματα σας live, πάρτε μέρος στη συζήτηση.
NOW ON AIR
Μαζί… για όλα | Πέτρα Καρυώτη
Θέμα συζήτησης :
‘Φρούριο” το κέντρο της Θεσσαλονίκης ενόψει της επίσκεψης Μητσοτάκη ( ΦΩΤΟ)
bool(true)
NOW ON AIR16:00 - 18:00 - Μαζί… για όλα
Πέτρα Καρυώτη
NOW ON AIR
Home > Έρευνες > ‘Φρούριο” το κέντρο της Θεσσαλονίκης ενόψει της επίσκεψης Μητσοτάκη ( ΦΩΤΟ)
01.09.2022
‘Φρούριο” το κέντρο της Θεσσαλονίκης ενόψει της επίσκεψης Μητσοτάκη ( ΦΩΤΟ)
Αυξημένα μέτρα από την αστυνομία στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ενόψει της επίσκεψης του Πρωθυπουργού.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΒΑΣΙΑ ΓΚΑΝΑΡΑ
Ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις βρίσκονται έξω από το Υπουργείο, ενώ κλούβες των ΜΑΤ είναι παρατεταγμένες σε διάφορα σημεία κέντρου, όπως στην οδό Εγνατία στο ύψος της ΔΕΘ, στην Ιασωνίδου και στην Αγίου Δημητρίου.
Παράλληλα, γερανός της ΕΛ.ΑΣ έχει ήδη απομακρύνει οχήματα που βρίσκονταν σταθμευμένα πέριξ του ΥΜΑΘ, ενώ έχουν τοποθετηθεί προειδοποιητικές κορδέλες, κώνοι καθώς και σχετική ανακοίνωση επί της Αγίου Δημητρίου για απαγόρευση της στάθμευσης.
Τέλος, η ΕΛ.ΑΣ έχει επιστρατεύσει και τον ειδικό σκύλο Κ9 ελέγχοντας την περιοχή γύρω από το Υπουργείο για εκρηκτικά.
Ανάμεικτα συναισθήματα χαράς, προσμονής αλλά και αβεβαιότητας και άγχους προκαλεί η επιστροφή των μαθητών στα θρανία μετά από δύο και πλέον μήνες ξεγνοιασιάς. Σύμφωνα με την οργάνωση «Μαζί για το Παιδί», έχει παρατηρηθεί πως κοινές πηγές ανησυχίας για τα παιδιά αποτελούν η απόκτηση νέων φίλων και η διατήρηση των παλιών, η αλλαγή των εκπαιδευτικών και της διδακτέας ύλης, καθώς και η αύξηση του όγκου του διαβάσματος για το σπίτι. «Όλα τα παιδιά είναι φυσιολογικό να βιώνουν άγχος», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ψυχολόγος – ψυχοθεραπεύτρια, διοικητική υπεύθυνη συμβουλευτικής της Γραμμής 115 25 και του Συμβουλευτικού Κέντρου του Μαζί για το Παιδί, Ελένη Κουτσοπούλου, προσθέτοντας όμως ότι υπάρχει όριο, το οποίο αν ξεπεραστεί θα πρέπει το παιδί να τύχει υποστήριξης.
Η επιστημονική ομάδα του Μαζί για το Παιδί συνέταξε έναν οδηγό (θα τον βρείτε εδώ), για να βοηθήσει γονείς και φροντιστές να υποστηρίξουν τα παιδιά στην επικείμενη μετάβασή τους στην επόμενη σχολική τάξη ή εκπαιδευτική βαθμίδα. Ανάμεσα σε άλλα αναφέρεται ότι η προετοιμασία των παιδιών πριν την επιστροφή στο σχολείο είναι κομβικής σημασίας καθώς τα βοηθά να εξοικειωθούν και να προσχεδιάσουν μια ρουτίνα απέναντι στο άγνωστο κάτι που μειώνει την αβεβαιότητα. Πολύ σημαντικό, όπως αναφέρεται στον οδηγό, είναι οι γονείς να δείχνουν ενδιαφέρον και να ακοούν τα συναισθήματα των παιδιών, να εξηγούν ότι είναι φυσιολογική η ανησυχία τους και γενικότερα, να δίνουν σημασία σε όλες εκείνες τις κρίσιμες λεπτομέρειες που θα κάνουν πιο ομαλή τη μετάβαση των παιδιών στη νέα τους πραγματικότητα.
Για κάποια παιδιά, η προσαρμογή μπορεί να είναι λίγο πιο δύσκολη και υπάρχουν συγκεκριμένα σημάδια που μπορεί να δείξουν στους γονείς ότι το παιδί τους πιέζεται. «Θα πρέπει να τονίσουμε ότι είναι σημαντικό ένα παιδί να ενισχύεται, ώστε να εκφράζει είτε το ευχάριστο είτε το δυσάρεστο συναίσθημά του. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε τις όποιες αλλαγές και να αντιληφθούμε αν κάτι το προβληματίζει στην καθημερινότητά του. Αναφορικά με τα σημάδια που ενδέχεται να υποδηλώνουν κάποια μορφή πίεσης σε ψυχοσωματικό επίπεδο μπορεί να είναι τα κοιλιακά άλγη, οι πονοκέφαλοι, η τάση για έμετο, η μείωση της ορέξεως, δυσκολίες στο ύπνο κα. Σε επίπεδο συμπεριφοράς προβληματιζόμαστε ανυπάρξει μία μεταβολή της συμπεριφοράς του παιδιού σε σύντομο χρονικό διάστημα όπως για παράδειγμα επίμονη άρνηση στο να πάει στο σχολείο, απόσυρση, ευερεθιστότητα κ.α», τονίζει η κ. Κουτσοπούλου.
Πολλές φορές είναι δύσκολο για τους γονείς να ξεχωρίσουν πότε το παιδί τους βιώνει μια στρεσογόνο κατάσταση που είναι μέσα στα όρια του επιτρεπτού από το άγχος που χρήζει προσοχής. «Η έναρξη της καινούργιας χρονιάς φέρνει τους μαθητές αντιμέτωπους με το άγνωστο. Όλα τα παιδιά είναι φυσιολογικό να βιώνουν άγχος, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, με αφορμή την επικείμενη επιστροφή τους στις σχολικές αίθουσες. Η ειδοποιός διαφορά μεταξύ φυσιολογικού και παθολογικού άγχους έγκειται στον βαθμό λειτουργικότητας. Το άγχος αρχίζει να αποτελεί πρόβλημα όταν επιφέρει σημαντική έκπτωση στην ικανότητα του παιδιού να ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Σε αυτές τις περιπτώσεις παρατηρούμε επίμονα αιτήματα για αποφυγή του σχολείου, πεσμένη διάθεση για διάστημα μεγαλύτερο της μίας εβδομάδας, συγκρούσεις με τους γονείς και τα αδέρφια της οικογένειας. Επιπλέον, σημάδια παθολογικού άγχους μπορούν να αποτελέσουν η απότομη πτώση στις επιδόσεις του μαθητή, η δημιουργία καταστροφολογικών σεναρίων για την καινούργια χρονιά και οι σωματικές ενοχλήσεις που θέτουν εμπόδια στην τέλεση των καθημερινών δραστηριοτήτων», συμπληρώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια.
Ένα κομβικό σημείο, το οποίο συχνά δυσκολεύει τους γονείς σε αυτές τις συνηθισμένες καταστάσεις, είναι να κατανοήσουν τις πραγματικές διαστάσεις του όποιου προβλήματος για να επιλέξουν τον πιο αποτελεσματικό τρόπο αντιμετώπισης. «Η αντιμετώπιση προκλήσεων στο οικογενειακό πλαίσιο, ειδικά κατά περιόδους αλλαγών και μεταβάσεων είναι κάτι απόλυτα αναμενόμενο και φυσικό. Εφόσον οι γονείς παρατηρήσουν πως οι δυσκολίες δεν υποχωρούν ή ακόμα και εντείνονται ή αν αμφιβάλλουν για το κατά πόσο τους ταιριάζει ο τρόπος με τον οποίο έχουν επιλέξει να διαχειριστούν μία δυσκολία, η επαφή με έναν ειδικό ψυχικής υγείας μπορεί να είναι από βοηθητική έως απαραίτητη», επισημαίνει η κ. Κουτσοπούλου, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι πολύ χρήσιμη μπορεί να φανεί η ανατροφοδότηση από το σχολείο ως προς την εικόνα που έχει το παιδί στο σχολείο και επομένως είναι ιδιαίτερα επωφελής η συνεργασία μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Προκλήσεις για την έναρξη της σχολικής χρονιάς αντιμετωπίζουν οι μαθητές όλων των ηλικιών, ωστόσο υπάρχουν δύο ορόσημα στη σχολική ζωή ενός παιδιού που μπορεί να παρουσιάζουν μεγαλύτερη δυσκολία. «Κάθε αναπτυξιακή περίοδος έχει τις δικές της δυσκολίες. Συχνότερα παρατηρούνται μεγαλύτερες προκλήσεις στις αλλαγές από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό και από το δημοτικό στο γυμνάσιο. Σε αυτά τα δύο ορόσημα όχι μόνο υπάρχουν ιδιαίτερες αναπτυξιακές ανάγκες (πέρασμα από τη νηπιακή ηλικία στη σχολική καθώς και η μετάβαση στην εφηβεία) αλλά και τα παιδιά καλούνται να μάθουν εκ νέου και να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις μίας νέας εκπαιδευτικής βαθμίδας κάτι το οποίο προϋποθέτει αναπροσαρμογές σε επίπεδο μαθησιακό, προσωπικό και κοινωνικό. Με άλλα λόγια, τα παιδιά "χάνουν" τις γνωστές ρουτίνες, το οικείο σχολικό περιβάλλον, τους γνωστούς δασκάλους/καθηγητές αλλά ενδεχομένως και τις υφιστάμενες παρέες τους. Για αυτό και οι πιο κοινές ανησυχίες των παιδιών που μεταβαίνουν σε νέα σχολική βαθμίδα είναι η απόκτηση και η διατήρηση φίλων, το διάβασμα στο σπίτι, η μείωση ελεύθερου χρόνου και οι προσδοκίες των σημαντικών ενηλίκων στη ζωή τους. Τέλος, καλό είναι να σημειωθεί ότι -ανεξαρτήτως ηλικίας- παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, παιδιά που διαχειρίζονται πολλαπλές αλλαγές στη ζωή τους, παιδιά που έχουν βιώσει σχολικό εκφοβισμό ή/και παιδιά που δεν έχουν γονική υποστήριξη, ενδέχεται να χρειαστούν περισσότερη στήριξη», καταλήγει η κ. Κουτσοπούλου.
Ο Σωτήρης Κούβελας, δήμαρχος Θεσσαλονίκης από το 1986 έως το 1989, εξιστορεί για πρώτη φορά στο Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5 την αρχή του Μετρό Θεσσαλονίκης και την εγκατάλειψη του για δεκαετίες. Όλοι οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν για την περίφημη «τρύπα του Κούβελα», η πρώτη προσπάθεια για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Όμως πως προέκυψε, ποια είναι η ιστορία της;
Ακούστε το podcast σε Spotify, όπως μεταδόθηκε ζωντανά από την εκπομπή «Πρώτες Ώρες» με τον Στέφανο Διαμαντόπουλο, στο Ράδιο Θεσσαλονίκη 94,5.Και σε Apple Podcasts1986-1989: Η “τρύπα του Κούβελα”. Μεγαλοϊδεατισμός αλλά και τόλμη.
1992-2005: Ανακοινώσεις και κυρώσεις συμφωνιών και αναγγελίες διαγωνισμών και δημοπρατήσεων για 13 περίπου χρόνια…Το Μετρό βολοδέρνει εξαιτίας ανευθυνο-υπεύθυνων κυβερνήσεων.
7 Απρίλη 2006: Η δημοπράτηση για την κατασκευή της βασική γραμμής, μήκους 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς καταλήγει με οριστικό ανάδοχο την κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ IMPREGILO-ANSALDO T.S.F.-SELI-ANSALDOBREDA. Η περίοδος κατασκευής σύμφωνα με την σύμβαση υπολογιζόταν αρχικά στα 6,5 χρόνια με ολοκλήρωση του έργου τον Οκτώβριο του 2012!
2024: Με καθυστέρηση 12 ετών το Μετρό των 9,6 χλμ θα λειτουργήσει στις 30 Νοεμβρίου.
Δείτε το video ρεπορτάζ της ΕΡΤ3, για την ιστορία του Μετρό Θεσσαλονίκης
Υπήρξε όνειρο δεκαετιών, μόνιμη εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, «αιώνιο» πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης, με τον καιρό έγινε ανέκδοτο στα χείλη των Θεσσαλονικέων. Το μετρό Θεσσαλονίκης, εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά στα τέλη της δεκαετίας του `80 και επιτέλους φαίνεται ότι θα γίνει πραγματικότητα.
Το 1989 γίνεται η πρώτη προσπάθεια να κατασκευαστεί μετρόστη Θεσσαλονίκη. Μια τρύπα στο ύψος της ΔΕΘ. Χρηματοδότηση και ο τρόπος κατασκευής χωρίς μετροπόντικες “στέκουν” εμπόδια στην προσπάθεια επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα.
Το 1992 ο τότε υπουργός Στέφανος Μάνος υπογράφει σύμβαση παραχώρησης για το ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκηςμε την χρηματοδότηση ωστόσο να παραμένει ανασταλτικός παράγοντας.
Το Σεπτέμβριο του 2003 επί κυβέρνησης Σημίτη λίγους μήνες πριν την νίκη Κώστα Καραμανλή στις εκλογές αποφασίζεται η κατασκευή του μετρό με εθνικούς κοινοτικούς πόρους και δάνεια.
Τα επόμενα χρόνια, ο Γιωρίκας και ο Κωστίκας, οι δυο μετροπόντικες εγκαθίστανται στον νέο σιδηροδρομικό σταθμό. Το τότε χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την ολοκλήρωση του το 2012, συμβολική ημερομηνία καθώς συμπληρωνόταν 100 χρόνια από την απελευθέρωση της πόλης.
Από το 2004, το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο εφιστούσε την προσοχή για την ύπαρξη αρχαιοτήτων στον άξονα της οδού Βενιζέλου. Το 2010 κατά τη διάρκεια των εργασιών έρχεται στο φως μια πόλη της Ρωμαϊκής ακμής της Θεσσαλονίκηςμε καταστήματα ναούς, οδούς και αφιερώματα.
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο πρότεινε την απόσπαση των μνημείων και την μεταφορά τους σε άλλο χώρο εισήγηση που αποδέχθηκε το υπουργείο πολιτισμού. Στο συμβούλιο της Επικρατείας ο δήμος προσέφυγε ζητώντας να παραμείνουν τα αρχαία να αξιοποιηθούν κατά χώρα και να συνεχιστούν οι εργασίες παράλληλα και το 2014 ο ανάδοχος σταματά το έργο με τους εργαζόμενους να χάνουν τη δουλειά τους.
Video από την ΕΡΤ3
Το 2015 το έργο ξανάρχισε με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και το έργο προχωρά με κάποιους σταθμους να φθάνουν στην ολοκλήρωση τους. Το 2018 εγκαίνια του Σταθμού Συντριβανίου από τον τότε πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα προκάλεσαν θύελλα πολιτικών αντιδράσεων με την αξιωματική αντιπολίτευση να σχολιάζει ειρωνικά κάνοντας λόγο για εγκαίνια μουσαμάδων.
Τα τελευταία χρόνια οι προστατευτικές λαμαρίνες και οι εργοταξιακές καταλήψεις προοδευτικά απομακρύνθηκαν. Οι δρόμοι επανήλθαν στο κανονικό τους πλάτος. Οι σταθμοί ολοκληρώθηκαν και έγιναν επισκέψιμοι για το κοινό. Οι δοκιμαστικές διαδρομές είναι καθημερινές. Μεταξύ των επιβατών και ο πρωθυπουργός.
Το μετρότης Θεσσαλονίκηςπαραδίδεται στους πολίτες την 30ή Νοεμβρίου 2024, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Η παράδοση γίνεται 35 χρόνια μετά την πρώτη προσπάθεια για την κατασκευή μετρόστη Θεσσαλονίκηπου έμεινε γνωστή ως η Τρύπα του Κούβελα.
Δεν έχει λυθεί το ζήτημα διάνοιξης της Πόντου - Ερωτηματικά για πολεοδομικά θέματα και απαλλοτριώσεις. Για το δεύτερο 6μηνο του 2025 μετατίθεται η παράδοση της γραμμής Καλαμαριάς του Μετρό, δήλωσε στο Ράδιο Θεσσαλονίκη ο υφυπουργός υποδομών Νίκος Ταχιάος.
"Αγκάθι" παραμένει η ολοκλήρωση των συνοδών έργων. Δηλαδή η διάνοιξη της οδού Πόντου, η οποία "σκοντάφτει" επί σειρά ετών στις απαλλοτριώσεις. Σϋμφωνα με τον κ. Ταχιάο, ο δήμος Καλαμαριάς έχει ήδη πάρει 8 εκατ. ευρώ (απαλλοτριώσεις) ποσό το οποίο δεν επαρκεί και γι' αυτό τον λόγο το προσεχές διάστημα θα υπάρξει συνάντηση με την δήμαρχο Καλαμαριάς.
Στη δε διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου στον τερματικό σταθμό του Μετρόστην Μίκρα, για να μετατραπεί σε σταθμό μετεπιβίβασης - να εξυπηρετεί στάθμευση αυτοκινήτων και να καταλήγουν σε αυτόν λεωφορειακές γραμμές των ανατολικών προαστίων της Θεσσαλονίκης- θα πρέπει να λυθούν ζητήματα απαλλοτριώσεων και πολεοδομικού σχεδιασμού, τα οποία είναι αρμοδιότητας των δήμων.
"Οι πόροι του κεντρικού κράτους δεν είναι ατελείωτοι" τονίζει την ίδια στιγμή ο κ. Ταχιάος συμπληρώνοντας ότι σε μία οικονομία που δεν είναι τόσο εύρωστη όπως της Γερμανίας, λαμβάνονται υπόψιν και οι ανάγκες που υπάρχουν στην υπόλοιπη επικράτεια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η υπόθεση του σταθμού Μετρότης Ν. Ελβετίας, για τον οποίο απαιτήθηκαν 24,5 εκατ. ευρώ για απαλλοτριώσεις- λεφτά τα οποία δεν διέθετε ο δήμος Θεσσαλονίκης- και 13 εκατ. ευρώ για την διαμόρφωση του χώρου (πάρκινγκ, διάνοιξη Ψελλού, κόμβος).
Ακούστε τι είπε ο υπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος την πρωινή εκπομπή του Ράδιο Θεσσαλονίκη: