ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΥΡΜΑΤΣΗΣ || sirmatsis@gmail.com
Λίγες ώρες μετά τις αποκαλύψεις του για τα πεπραγμένα του ιδιωτικού ΟΑΣΘ, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης μιλά στην ThessNews. Απαντά για τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», τι θα γίνει με το Μετρό και τα αρχαία και επιτίθεται στη ΝΔ για την Eldorado Gold.
Αρχίζετε και βγάζετε τους «σκελετούς από τα ντουλάπια»; Αναφέρομαι στις αποκαλύψεις που κάνατε από τη Θεσσαλονίκη.
Εμείς έχουμε δεσμευθεί στους πολίτες της Θεσσαλονίκης, βήμα- βήμα ό,τι βρίσκουμε να το γνωστοποιούμε, για να ξέρουν όλοι τι γινόταν 60 χρόνια στον Οργανισμό. Έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτό που παρουσιάσαμε, μιας και μας κατηγορούν για κρατιστές, για εχθρούς του ιδιωτικού τομέα. Εμείς στηρίζουμε τον ιδιωτικό τομέα, τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις και τους ανθρώπους της εργασίας. Η ΝΔ και οι δυνάμεις του παλαιοκομματισμού στήριξαν έναν ιδιωτικό τομέα που μόνο αυτό δεν ήταν. Όταν έφταναν οι αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων στο 755% και μέσα σε καιρούς κρίσης στο 110%, αυτό δείχνει ποιοι λεηλατούσαν το ελληνικό δημόσιο με τις πλάτες των κυβερνήσεων της ΝΔ και ποιοι υπερασπίζονται πραγματικά τον ιδιωτικό τομέα και τον υγιή ανταγωνισμό.
Ουσιαστικά δηλαδή δόθηκαν τόσες μεγάλες επιχορηγήσεις από το κράτος για να έχουν διασφαλισμένα κέρδη οι μέτοχοι;
Δόθηκαν υπέρμετρα μεγάλες επιδοτήσεις και δεν υπήρχε κανένας έλεγχος στις δαπάνες του Οργανισμού. Όλα αυτά τα χρήματα καλύπτονταν από τον ελληνικό λαό, ενώ ήταν διασφαλισμένο το κέρδος των μετόχων. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα έξοδα του Οργανισμού είναι 3,28 φορές μεγαλύτερα από τα έσοδα, όπως και ενώ οι μέτοχοι είχαν 324 εκ. ευρώ κέρδος όλα αυτά τα χρόνια, οι ζημιές της εταιρείας, αυτό που κάλυπτε το ελληνικό δημόσιο – με άλλοθι την κοινωνική πολιτική και την επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών – ήταν 2 δις ευρώ. Είναι τραγικά αυτά τα πράγματα. Δεν μπορεί να τα συναντήσει κανείς στον πλανήτη.
Στο πλαίσιο των σπαταλών είναι και δύο εκατομμύρια ευρώ για ελεγκτές και καθαριότητα;
Η προηγούμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ έκανε διαγωνισμό για την καθαριότητα, δεν ανατέθηκε όμως ποτέ στον μειοδότη, παρότι ήταν κατά 120.000 ευρώ φθηνότερος, και εξακολουθούσαν να κάνουν συνεχείς – 5 φορές αν θυμάμαι καλά – ανανεώσεις της σύμβασης με τις τιμές της παλιάς σύμβασης. Και αυτό δείχνει και τον τρόπο που λειτουργούσε η παλιά διοίκηση του ΟΑΣΘ. Οι προμήθειες – με την κάλυψη των παλιών κυβερνήσεων – γίνονταν στην πλειοψηφία τους χωρίς διαγωνισμό και με απευθείας αναθέσεις. Υπήρχε προσωπικό στον ΟΑΣΘ για να καλύψει τον έλεγχο των εισιτηρίων, αλλά δόθηκε σε ιδιωτική εταιρεία με κόστος 1 εκ. ευρώ.
Με δύο λόγια, υπήρχε ένα μόρφωμα, ο ΟΑΣΘ, για να μπορεί να στήνει μηχανισμούς στην οικονομική και πολιτική ζωή της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο. Αυτό ήταν όλα αυτά τα χρόνια ο ΟΑΣΘ και αυτό γινόταν με τη συμμετοχή και τη συναίνεση των παλαιοκομματικών κυβερνήσεων.
Αυτός ο μήνας μέσα στα γραφεία του Οργανισμού σάς έδωσε την πρόσβαση σε στοιχεία που δεν θα τα είχατε αποκτήσει ποτέ;
Όσο η νέα διοίκηση του ΟΑΣΘ προχωρά τους ελέγχους θα ενημερώνουμε και τα ΜΜΕ και τους Έλληνες πολίτες. Έχουμε δεσμευθεί ότι δεν θα μείνει καμία γκρίζα γωνιά του ΟΑΣΘ που δεν θα αναδειχθεί. Καμία.
Τι είναι αυτή η νέα κόντρα, αυτή τη φορά με τη Fraport; Κάτι θα έχετε δει για να μιλάτε έτσι για τους Γερμανούς.
Δεν νομίζω ότι είναι κόντρα με τη Fraport. Υπάρχει μια σύμβαση που πρέπει να γίνει σεβαστή και από τα δύο μέρη, την κοινοπραξία και το ελληνικό δημόσιο. Στηρίζουμε τις επενδύσεις, τα αεροδρόμιά μας να αναπτυχθούν, άρα δεν έχουμε κάποια αντιπαλότητα με τη Fraport, είναι χρέος μας όμως και τα έργα που πρέπει να γίνουν στο αεροδρόμιο να γίνουν και τη σύμβαση να επιβλέπουμε. Δεν νομίζουμε η εταιρεία να λέει κάτι άλλο.
Τελικά τα έργα στο αεροδρόμιο πότε θα γίνουν;
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό και τις δεσμεύσεις, θα τρέξουν από τους χειμερινούς μήνες του έτους μέχρι τους εαρινούς μήνες, για να ολοκληρωθούν δύο πολύ μεγάλα έργα που αναβαθμίζουν το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης και δίνουν πραγματικά πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά στην κίνηση της Βορείου Ελλάδας.
Τελικά στην πρώτη φάση θα δούμε μετρό μέχρι το Συντριβάνι ή μέχρι τον Σταθμό, χωρίς όμως στάση σε Βενιζέλου και Αγίας Σοφίας;
Είναι απόλυτα καθαρό. Υπήρχε μια μεγάλη καθυστέρηση στον σταθμό Βενιζέλου, δώσαμε λύση, τη βέλτιστη λύση για την πόλη. Κάνουμε προσπάθεια να μην υπάρχει καθυστέρηση στο σύνολο του έργου ή να βρούμε κάποια τεχνική λύση, ώστε να μπορέσει να λειτουργήσει όλο το έργο με εξαίρεση τους δύο σταθμούς που έχουμε αρχαιολογικές εργασίες. Ελπίζουμε να τα καταφέρουμε, αν δεν, τότε τρεις σταθμοί του μετρό προφανώς θα λειτουργήσουν σε δεύτερο χρόνο.
Εκλογές Κεντροαριστερά. Δεν σας είναι άγνωστος ο χώρος. Υπάρχει κάποιος από τους δέκα υποψηφίους που θα ήταν εν δυνάμει σύμμαχος μιας συνεργασίας του ΣΥΡΙΖΑ με τον νέο φορέα;
Πιστεύω ότι αυτό είναι υποχρέωση των υποψηφίων να το δηλώσουν και να το κάνουν καθαρά. Θα ήταν επιεικώς απαράδεκτο να εκφράσω εγώ, που δεν ανήκω στον χώρο, την επιθυμία μου. Είναι προφανές ότι οι συγκλίσεις που πρέπει να υπάρξουν στην προοδευτική παράταξη είναι αναγκαίες, εφόσον όμως αυτοί που ηγούνται των πολιτικών σχημάτων έχουν και μια καθαρή θέση και για τις συμμαχίες και για την προοδευτική πολιτική κατεύθυνση. Αυτό είναι δική τους πολιτική υποχρέωση, να δηλώσουν με ποιες συμμαχίες βλέπουν το αύριο της χώρας και με ποιους πολιτικούς σχηματισμούς.
Θέλω να κλείσουμε με την Eldorado. Μιλήσατε για εκβιασμό της εταιρείας και παράλληλα η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι δεν θέλετε την επένδυση.
Είναι προφανές ότι ούτε ο χρόνος που επέλεξε η εταιρεία ήταν τυχαίος να εκβιάσει κάποια πράγματα, ούτε και η στάση της ΝΔ μας ξαφνιάζει σε σχέση με επιλεγμένους επιχειρηματίες και επενδύσεις που είναι στη χώρα μας. Αυτό που πρέπει να απαντήσει η ΝΔ είναι, αν θεωρεί ότι η στάση της δικής μας κυβέρνησης είναι αποτρεπτική για την επένδυση, τι έκανε η ίδια; Γιατί δεν είχε αδειοδοτήσει να προχωρήσει το έργο;
Πρέπει επιτέλους να μας πει η ΝΔ αν θέλει την Ελλάδα μια ευρωπαϊκή χώρα που θα τηρείται η ευρωπαϊκή και η εθνική νομοθεσία και θα την τηρούν όλοι ή αν αυτό θα είναι επιλεκτικό προνόμιο των ποιων είναι φίλοι επενδυτές της ΝΔ και ποιοι όχι. Δηλαδή η ΝΔ πρέπει να καταλάβει ότι το πρότυπο του ΟΑΣΘ δεν μπορεί να το επεκτείνει όπως ήθελε σε όλη την οικονομική δραστηριότητα της χώρας επειδή κάποιοι έχουν προνομιακή σχέση μαζί της. Για δεκαετίες έχει καταβάλει φιλότιμες προσπάθειες, αλλά ούτε ο ελληνικός λαός ούτε το ευρωπαϊκό πλαίσιο θα τους επιτρέψουν με τις επιλογές τους να συνεχίσουν το πάρτι που είχαν ξεκινήσει πολλά χρόνια πριν.
Από το φύλλο της THESSNEWS #71 (16/09/2017-17/09/2017)
Comments are closed.