Συνέντευξη στον ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΙΑΜΑΝΤΙΔΗ || ddiamantidis@gmail.com
Επενδυτικός “πυρετός” που περιλαμβάνει παρεμβάσεις τόσο εντός, όσο και εκτός των λιμενικών εγκαταστάσεων, πλάνο για τις 100 πρώτες ημέρες, ενδελεχές due-diligence σε όλο το μήκος και το πλάτος του ΟΛΘ και μία πολυεπίπεδη σχέση με την πόλη θα είναι ορισμένα από τα πρώτα “δείγματα γραφής” των νέων μετόχων του λιμένα Θεσσαλονίκης.
Στην πρώτη του συνέντευξη μετά την υπογραφή της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών, ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, Συντονιστής της Κοινοπραξίας DIEP GmbH- Terminal Link SAS- Belterra Investments Ltd, η οποία αναμένεται να εγκατασταθεί στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης στις αρχές Φεβρουαρίου του 2018, ανοίγει στην ThessΝews ένα μέρος τουλάχιστον από τα “χαρτιά” του.
Ποιες θα είναι οι πρώτες κινήσεις που θα αρχίσουν να υλοποιούνται στο πρώτο δωδεκάμηνο από την εγκατάστασή σας στο λιμάνι και είναι οι πιο άμεσες και αναπτυξιακά και λειτουργικά;
Το βασικό πρόβλημα που πρέπει να εξασφαλίσουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα είναι η λειτουργική κατάσταση του εξοπλισμού κυρίως στον σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων, όπου παρουσιάζονται προβλήματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί σε δύο βραχυχρόνια στάδια: το ένα σε επίπεδο εξαμήνου και το δεύτερο στο τέλος του πρώτου έτους από την εγκατάστασή μας. Το ζήτημα αυτό περιλαμβάνει τη λύση κάποιων λειτουργικών ζητημάτων, τα οποία αποτέλεσαν την αφορμή και όχι την αιτία για την αποχή των τελωνειακών στην 3η βάρδια, κάτι που έχει δημιουργήσει ιδιαίτερα προβλήματα στο λιμάνι. Συνδεδεμένο με τα δύο προηγούμενα είναι και το γεγονός ότι σήμερα έχουμε δυστυχώς μία πολύ μακρόχρονη παραμονή των πλοίων, που περιμένουν για εξυπηρέτηση στις λιμενικές εγκαταστάσεις, η οποία πολλές φορές ξεπερνάει τις 100-120 ώρες. Είναι πολλά τα πλοία που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, κάποια έχουν παρακάμψει την προσέγγισή τους στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και ο κίνδυνος για το λιμάνι είναι σοβαρός και χρειάζεται να αντιμετωπιστεί άμεσα εντός των πρώτων 100 ημερών.
Για το φλέγον ζήτημα που συζητάτε έχουν εντοπιστεί λύσεις, όπως χώρος εναπόθεσης εμπορευματοκιβωτίων μέσα στο λιμάνι…
Αυτό είναι ένα από τα άμεσα μέτρα που πρέπει να εφαρμοστούν. Το πρώτο λοιπόν είναι η αντιμετώπιση των άμεσων λειτουργικών προβλημάτων του λιμανιού. Το δεύτερο που έχει πολύ μεγάλη αξία είναι να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων και κυρίως της επέκτασης του 6ου προβλήτα. Το λιμάνι, εάν δεν εκτελεστεί αυτό το πολύ μεγάλο έργο, δεν υπάρχει περίπτωση να μείνει στον χάρτη του ανταγωνισμού για λόγους προσέλκυσης ή μη μεγάλων πλοίων και σχετικών γραμμών.
Τρεις διαγωνισμοί άμεσα
Άρα οδεύουμε τάχιστα σε σχετικό διαγωνισμό;
Είναι τρεις οι διαγωνισμοί που θα «τρέξουν», τους οποίους θα προσπαθήσουμε να υλοποιήσουμε μέσα στο πρώτο εξάμηνο από την εγκατάστασή μας χωρίς να είμαι απολύτως βέβαιος ότι θα το καταφέρουμε. Σίγουρα όμως θα δρομολογηθούν εντός του πρώτου οκταμήνου του 2018. Οι διαγωνισμοί είναι για τα έργα πολιτικού μηχανικού του 6ου προβλήτα, που είναι ένα μεγάλο και δύσκολο έργο, για την προμήθεια τεσσάρων γερανογεφυρών super-super Post Panamax, δηλαδή 19 σειρών η κάθε μία, και για την προμήθεια εξοπλισμού συστήματος στοιβασίας στον χερσαίο χώρο. Αυτές οι παρεμβάσεις θα μπουν σε σειρά μέσα στο 2018, για να έχουμε ελπίδες να τελειώσουμε σε μία τετραετία το μεγάλο έργο του 6ου προβλήτα. Ο χρόνος είναι οριακός, για αυτό αναφέρομαι σε ελπίδες.
Έχουν μπει στόχοι για την προσέλκυση εμπορευματοκιβωτίων τα επόμενα χρόνια;
Ασφαλώς έχουν μπει και συνδυάζονται με δύο πράγματα: Αφενός να αποκαταστήσουμε την σε κάποιο βαθμό κλονισμένη σχέση εμπιστοσύνης με τις ναυτιλιακές γραμμές, λόγω των καθυστερήσεων και της σε σημαντικό βαθμό προβληματικής εξυπηρέτησης, χωρίς να θέλω να υπερτονίσω περαιτέρω αυτό το θέμα. Αφετέρου οι στόχοι μας έχουν σχέση με την επέκταση στις αγορές της Βαλκανικής, στην οποία ήδη κάνουμε τις πρώτες προσπάθειές μας και τον Φεβρουάριο θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε θετικά πράγματα. Δεν είναι μία εύκολη διαδικασία και φορτία δεν έρχονται μόνο με κάποιες δηλώσεις προθέσεων. Είναι μία δυσχερής και συνεχής προσπάθεια, την οποία θα ξεκινήσουμε με την ελπίδα ότι θα έχουμε θετικά αποτελέσματα.
Δίκτυο εμπορευματικών κέντρων
Όσον αφορά στη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου, τι σκοπεύετε να κάνετε;
Εάν κανείς άρθρωνε τη στρατηγική μας σε τρεις στόχους, αυτοί θα ήταν οι εξής: ο πρώτος οι επενδύσεις και η αναδιοργάνωση του λιμανιού, ο δεύτερος η αναδιοργάνωση της εταιρείας έτσι ώστε να είναι αποτελεσματική και ο τρίτος αυτό που λέγεται «beyond the port activities», δηλαδή όλη η δραστηριότητα που είναι εκτός λιμανιού, αλλά συνδέεται με το λιμάνι. Αυτή συνδέεται και με την πόλη της Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή, αλλά και με τη Βαλκανική. Επί της ουσίας, το πεδίο «beyond the port activities» για τον ΟΛΘ περιέχει και ορισμένα εμπορευματικά κέντρα σε κομβικά γεωγραφικά σημεία, είτε με δική μας συμμετοχή είτε συνεργαζόμενοι, και ταυτόχρονα τη συνεργασία μας με μία εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών υπηρεσιών, προκειμένου να αυξηθεί ο όγκος της σιδηροδρομικής μεταφοράς, που σήμερα είναι εξαιρετικά χαμηλός.
Θα χρειαστείτε εδώ τη βοήθεια της ιδιωτικής πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Μπορεί και άλλης σχετικής ιδιωτικής εταιρείας, που είναι πιστοποιημένη στην Ελλάδα. Προφανώς μπορεί να έχουμε καταλήξει κάπου, αλλά δεν είναι η ώρα να το ανακοινώσουμε.
Υπάρχουν όμως και βασικά έργα, που λείπουν από το λιμάνι και αφορούν στη σύνδεσή του με τον έξω κόσμο, τα οποία δεν είναι μόνο θέμα του λιμανιού, αλλά και του κράτους..
Εμείς ήμασταν στη διαδικασία του διαγωνισμού ο μόνος από τους συμμετέχοντες που έθεσε πολύ νωρίς το θέμα οι υποχρεώσεις της πολιτείας για την οδική και τη σιδηροδρομική σύνδεση να περιληφθούν στην καινούργια επικαιροποιημένη σύμβαση παραχώρησης. Δυστυχώς το ΤΑΙΠΕΔ δεν ανταποκρίθηκε σε αυτό το αίτημά μας και έκανε ζημιά με αυτό τον τρόπο και στην προοπτική του λιμανιού. Είμαι λίγο αυστηρός σε αυτό το θέμα. Δεν μπορεί πλέον διαδικαστικά αυτό να μπει στη σύμβαση παραχώρησης και έτσι επιδιώκουμε να υπάρξει μία συμφωνία με την κυβέρνηση, για να εκτελεστούν τα συγκεκριμένα έργα. Διαφορετικά τα 180 εκατ. ευρώ των δικών μας υποχρεωτικών επενδύσεων θα έχουν περιορισμένο αποτέλεσμα.
Ειδάλλως ο έξω κόσμος για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα είναι απρόσιτος…
Ακριβώς. Αυτές είναι κάποιες αυτονόητες αλήθειες, που μας έκανε εντύπωση γιατί δεν έγιναν σύντομα αντιληπτές.
Η γενική σας εικόνα από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ποια είναι;
Υπάρχουν δύο επίπεδα, η προσωπική μου εκτίμηση ως συντονιστή της κοινοπραξίας και ως επιστήμονα-ειδικού και η δεύτερη που θα προκύψει μέσα από μελέτες ελέγχου (due-diligence) της υφιστάμενης κατάστασης του λιμανιού τόσο του εξοπλισμού και των υπηρεσιών, όσο και των λοιπών δραστηριοτήτων της εταιρείας. Είμαστε ήδη σε διαδικασία ανάθεσης με το που θα εγκατασταθούμε στην εταιρεία τέτοιων επικαιροποιημένων μελετών και αποτιμήσεων. Από αυτές θα προκύψει η κατάσταση του λιμανιού. Εγώ μπορώ να πω ότι είναι κρίμα πραγματικά που στα προηγούμενα 15 χρόνια στο λιμάνι δεν υλοποιήθηκαν επενδύσεις, ενώ υπήρχε απόλυτη ανάγκη να γίνουν παρεμβάσεις τόσο στο επίπεδο του εξοπλισμού, όσο και της υποδομής.
“Δεν έχουμε σκοπό να διώξουμε προσωπικό”
Με τους εργαζόμενους της ΟΛΘ ΑΕ τι θα κάνετε;
Έχω τονίσει και θα το επαναλάβω ότι οι εργαζόμενοι δεν έχουν να φοβηθούν τίποτε στον βαθμό που θα στηρίξουν ενεργά αυτή την προσπάθεια, τον καινούργιο μέτοχο και την τύχη του ίδιου του λιμανιού σε τελευταία ανάλυση. Λεπτομέρειες δεν μπορώ να αποκαλύψω τώρα, γιατί θα προκύψουν και ως προϊόν συζητήσεων μαζί τους και αποφάσεων στο εσωτερικό του νέου μετόχου. Δεν έχουμε σκοπό να διώξουμε προσωπικό, αλλά να αξιοποιήσουμε το προσωπικό. Εναπόκειται σε εκείνους σε μεγάλο βαθμό να ανταποκριθούν σε αυτή την πρόκληση. Στην διοίκηση θα υπάρχει ένα έμπειρο διεθνές management team και μία σημαντική υποστηρικτική ομάδα. Οι άνθρωποι αυτοί θα συνδυάζουν τη μεγάλη εμπειρία του τεχνικού εταίρου μας, της Terminal Link, με τη μοναδική τεχνογνωσία στον ελληνικό χώρο που έχει η ομάδα μας.
Να δούμε θα ήθελα και τη σχέση του λιμανιού με την πόλη. Αρχικά τι σκέφτεστε για τον πρώτο προβλήτα; Επίσης υπάρχει και η κρουαζιέρα…
Αυτή τη σχέση λιμανιού και πόλης θα την ανέλυα σε τρεις επιμέρους κατευθύνσεις. Αρχικά κατά πόσο οι εμπορικές και παραγωγικές δραστηριότητες του λιμανιού μπορούν να διαχυθούν στην οικονομική κοινότητα της Θεσσαλονίκης, κάτι που είναι μία σύνθετη διαδικασία. Το δεύτερο είναι το στοίχημα της κρουαζιέρας, που είναι εξαιρετικά δύσκολο, αλλά αξίζει τον κόπο να το προσπαθήσει κανείς και κυρίως την κρουαζιέρα με λιμάνι αφετηρίας τη Θεσσαλονίκη. Στο θέμα της κρουαζιέρας θα φανεί κατά πόσον το νέο σχήμα που θα αναλάβει τη διοίκηση της εταιρείας θα βρει κανάλια συνεργασίας με φορείς και την τουριστική κοινότητα της πόλης. Το τρίτο ζήτημα επαφής λιμανιού και πόλης είναι η χρήση χώρων, όπως ο πρώτος προβλήτας. Θεωρώ πρωτοποριακό αυτό που έγινε με την ανάπλαση των χώρων του πρώτου προβλήτα και θα έλεγα ότι ήταν σημαντικό ότι δόθηκαν στους πολιτιστικούς φορείς οι συγκεκριμένοι χώροι, καθώς αυτή η πρωτοβουλία δημιούργησε αξία για αυτές τις εγκαταστάσεις. Συνολικά έχω κάποια ερωτηματικά για το κατά πόσο η πόλη έχει αγκαλιάσει το λιμάνι με τον ίδιο τρόπο, αλλά αυτό είναι ένα συνεχιζόμενο στοίχημα. Η κοινοπραξία έχει ιδιαίτερη ευαισθησία στις σχέσεις πόλης και λιμανιού και στο επίπεδο της διοίκησης που θα αναλάβει, αλλά και στο επίπεδο της ίδιας της Terminal Link και των υπόλοιπων λιμανιών που δραστηριοποιείται. Ο πρώτος προβλήτας θα διατηρήσει σε μεγάλο βαθμό τον χαρακτήρα που έχει σήμερα και ο νέος μέτοχος θα διαχειριστεί τον χώρο, αλλά με έναν τρόπο καθαρά ανοιχτό στην πόλη. Θα σημείωνα σαν μήνυμα ότι περιμένουμε να αγκαλιάσει η πόλη ακόμη περισσότερο αυτό το κομμάτι του λιμανιού.
Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα το προσωπικό σας όραμα για την ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης.
Δεν είναι ζήτημα προσωπικού οράματος, αλλά οράματος των επενδυτών. Στον βαθμό που εγώ θα κληθώ να «τρέξω» ως επικεφαλής αυτή την προσπάθεια, εκτιμώ ότι αξίζει τον κόπο να το κάνουμε ένα λιμάνι που θα έχει δύο χαρακτηριστικά: το πρώτο να έχει έναν ρόλο ουσιαστικό, διαπεριφερειακό στη Βαλκανική, πραγματικό κέντρο και όχι κέντρο στα λόγια. Βέβαια έχουμε ακόμη δρόμο για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο. Το δεύτερο να είναι ένα λιμάνι που να μπορέσει να ενισχύσει την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης στα ζητήματα της οικονομικής δραστηριότητας και της ανάπτυξής της. Και αυτά τα στοιχήματα είναι πολύ δύσκολα και σύνθετα, είναι πολύ εύκολο να τα αναφέρει κανείς, αλλά επίπονο να λάβει αποφάσεις για να τα κάνει πραγματικότητα και να φέρει αποτελέσματα. Θα είμαστε εδώ για να κριθούμε.
Από το φύλλο της THESSNEWS #84 (16/12/2017-17/12/2017)
Comments are closed.