του Dr. Erol User
Το 2024 θα συμπληρωθούν τέσσερα χρόνια από την έναρξη της πανδημίας. Τα παιδιά που ήταν στο νηπιαγωγείο το 2020 θα είναι στην τέταρτη τάξη, οι δάσκαλοι που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας δεν έζησαν ποτέ το «πριν από την εποχή» και η καινοτομία και η τεχνολογία έχουν επιταχυνθεί με ταχύτητα ρεκόρ.
Μια μελέτη του ερευνητικού κέντρου EdWeek διαπίστωσε ότι μέχρι το τέλος του 2022, σχεδόν το 60% των εκπαιδευτικών, των διευθυντών και των περιφερειακών διευθυντών δήλωσαν ότι οι εμπειρίες τους από τη χρήση της τεχνολογίας του εκπαιδευτικού συστήματος κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης τους έκαναν πιο πρόθυμους να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία με τους μαθητές τους. Η έρευνα ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2020 και διήρκεσε μέχρι τον Ιανουάριο του 2022.
Καθώς κοιτάμε μπροστά, υπάρχουν τρεις τάσεις που σχετίζονται με την τεχνολογία και τις οποίες παρακολουθώ: Τεχνητή Νοημοσύνη, Δοκιμές και Δεδομένα. Παρότι αυτές δεν είναι μοναδικές στον κόσμο της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας K-12, έχουν τεράστιες επιπτώσεις τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους εκπαιδευτικούς και θα συνεχίσουν να μετασχηματίζονται μέχρι το επόμενο έτος.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη θα μεταμορφώσει τη μάθηση και θα συνεχίσει να εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς.
Θα προχωρήσει πέρα από τα «εργαλεία που κάνουν τα πράγματα ευκολότερα ή γρηγορότερα» στα «εργαλεία που καθιστούν δυνατή τη μάθηση που απλά δεν μπορούσε να γίνει πριν».
Η υιοθέτηση και η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας ως αναγκαιότητα για την εξ αποστάσεως μάθηση. Σήμερα η ΤΝ χρησιμοποιείται μελετημένα από τους εκπαιδευτικούς για να υποστηρίξει τη μάθηση και να τους εξοικονομήσει χρόνο.
Ωστόσο, καθώς οι εκπαιδευτικοί αναζητούν τρόπους για να αξιοποιήσουν την ΤΝ με υπευθυνότητα, η τάση εγείρει μια σειρά από ερωτήματα, όπως:
Μήπως η τεχνητή νοημοσύνη διαιωνίζει την προκατάληψη λόγω της προκατάληψης των προγραμματιστών που κατασκευάζουν την τεχνολογία;
Εξοικονομεί χρόνο στους εκπαιδευτικούς ή τους μαθητές και μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια μάθησης που υπέστησαν από την πανδημία;
Η ΤΝ είναι ενσωματωμένη στην καθημερινή ζωή και εξελίσσεται απίστευτα γρήγορα. Ακριβώς όπως η ChatGPT εμφανίστηκε μόλις πριν από ένα χρόνο, η ΤΝ θα συνεχίσει να εξελίσσεται το 2024. Παρά τις προκλήσεις, έχει τη δυνατότητα όχι μόνο να κάνει πιο εύκολες και πιο γρήγορες τις καθημερινές δουλειές μας αλλά και να προσφέρει πιο στοχευμένες μαθησιακές εμπειρίες στους μαθητές.
Οι εξετάσεις θα συνεχίσουν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο.
Ενώ οι συζητήσεις συνεχίζονται γύρω από τις εξετάσεις ή τη «διδασκαλία με βάση τις εξετάσεις», οι εξετάσεις θα συνεχίσουν να γίνονται με έναν πιο εφαρμόσιμο τρόπο που θα βοηθά τους μαθητές να μαθαίνουν καλύτερα.
Οι εξετάσεις θα γίνουν ακόμη πιο κατατοπιστικές, προσφέροντας πληροφορίες σχετικά με το γιατί ένας μαθητής έκανε κάτι λάθος, καθώς και γιατί έκανε κάτι σωστά. Η δυνατότητα εντοπισμού των συγκεκριμένων δεξιοτήτων με τις οποίες οι μαθητές δυσκολεύονται, θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αποκτήσουν σαφή εικόνα σχετικά με τις δυσκολίες των μαθητών και να παρέχουν ακόμη πιο εξατομικευμένη διδασκαλία.
Στην πραγματικότητα, η Cambium Assessment συνεργάζεται με το Υπουργείο Παιδείας της Φλόριντα για την εφαρμογή των καινοτόμων αξιολογήσεων Florida Assessment of Student Thinking-FAST που στοχεύουν στην υλοποίηση αυτού του οράματος.
Το διαχρονικό πρόγραμμα FAST παρέχει δεδομένα στους εκπαιδευτικούς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, όχι μόνο στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Καθώς τα Τμήματα Εκπαίδευσης επιδιώκουν να βελτιώσουν τη μάθηση, οι εξετάσεις θα συνεχίσουν να εξελίσσονται ώστε να βοηθούν καλύτερα τους εκπαιδευτικούς να στοχεύουν τη διδασκαλία.
Τέλος, η ιδέα ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι τόσο καλή όσο και τα δεδομένα της, θα συζητηθεί ευρύτερα. Οι εκπαιδευτικοί μας λένε ότι οι βαθμολογίες απλώς δεν αρκούν. Αυτό που θέλουν και χρειάζονται είναι πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να καταλάβουν τι έκαναν καλά οι μαθητές και τι μπορούν να κάνουν για να βελτιωθούν.
Με βάση αυτή την ανατροφοδότηση, εκτός από τις νέες προσεγγίσεις στα τεστ, οι οργανισμοί δημιουργούν εργαλεία που χρησιμοποιούν την ΤΝ για να βοηθήσουν σε πράγματα όπως η αναγνώριση μοτίβων στα γραπτά των μαθητών για να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν τη γραπτή πρακτική τους.
Ένα άλλο παράδειγμα χρήσης της ΤΝ με βάση τα δεδομένα για την ενίσχυση της μάθησης είναι η βοήθεια των μαθητών στην απόκτηση και ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ΤΝ και την αναγνώριση ομιλίας για να δώσουμε άμεση ανατροφοδότηση στους μαθητές με βάση εκατομμύρια προηγούμενες ηχογραφήσεις. Χάρη στην αξιοποίηση δεδομένων ετών, οι εταιρείες edtech μπορούν να εκπαιδεύσουν τόσο το υποκείμενο μοντέλο όσο και να δημιουργήσουν προσαρμοσμένα προγράμματα.
Οι οργανισμοί δοκιμών δημιουργούν επίσης συστήματα με προγνωστική και υπεύθυνη τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιούν ένα ειδικά κατασκευασμένο, Μεγάλο Γλωσσικό Μοντέλο (Large Linguistic Model) για να σαρώνουν τις διαδικτυακές αξιολογήσεις για κάθε εισαγωγή κειμένου από έναν μαθητή που περιέχει ενοχλητικό περιεχόμενο.
Οποιοδήποτε επισημασμένο περιεχόμενο, είτε πρόκειται για αυτοτραυματισμό, είτε για πρόθεση να βλάψει άλλους, μεταβιβάζεται σε έναν άνθρωπο για επαλήθευση και στη συνέχεια διαβιβάζεται στο κατάλληλο άτομο για χειρισμό. Ωστόσο, η απόκριση της ΤΝ είναι τόσο καλή όσο και τα δεδομένα για την ακριβή ανίχνευση ενοχλητικού υλικού χωρίς να επισημαίνονται ψευδείς συναγερμοί ή να παραλείπονται απειλές. Αυτά τα συστήματα είναι ήδη απίστευτα ακριβή και σώζουν ζωές, αλλά θα συνεχίσουν να βελτιώνονται.
Και ενώ αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα, τα δεδομένα μπορούν να βοηθήσουν την ΤΝ να προχωρήσει και να γίνει πιο εξατομικευμένη σε κάθε κλάδο. Όσο πιο ακριβή είναι αυτά τα δεδομένα, τόσο μεγαλύτερο αντίκτυπο θα έχει μια εφαρμογή ΤΝ. Θα ξεφύγουμε από το να είναι η ΤΝ μια λειτουργικότητα που κάνει τα πράγματα ευκολότερα, σε κάτι που κάνει νέα πράγματα δυνατά.
Βρισκόμαστε σε ένα σημείο σύγκλισης στην εκπαίδευση και σε όλους τους κλάδους, αλλά η ΤΝ θα προχωρήσει τόσο καλά, όσο καλό και το σύνολο δεδομένων που την τροφοδοτεί. Οι εξετάσεις θα συνεχίσουν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο, οι δεξιότητες θα είναι ακόμη πιο στοχευμένες και οι μαθητές θα έχουν περισσότερα μονοπάτια για να μάθουν τα «κατάλληλα» γι’ αυτούς.
Comments are closed.