Όπως καταγράφεται στην απόφαση της Ολομέλειας στα σιδηροδρομικά τμήματα που επλήγησαν από τις δύο θεομηνίες, υπήρξαν ουσιώδεις μεταβολές λόγω των σοβαρών ζημιών που προκλήθηκαν στα υποσυστήματα υποδομής, του παρατρόχιου ελέγχου-χειρισμού και της σηματοδότησης
Συγκεκριμένα τα ανενεργά τμήματα τα οποία η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αποφάσισε να αφαιρεθούν από την επικαιροποιημένη έγκριση ασφαλείας του Διαχειριστή Υποδομής είναι τα εξής:
Πρώτον: Τα πληγέντα τμήματα από τις θεομηνίες DANIEL και ELIAS της σιδηροδρομικής υποδομής «Λάρισα – Βόλος», «Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα» και του κλάδου ανόδου «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος»
Δεύτερον: Το τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής «Έδεσσα – Φλώρινα», το οποίο είναι ανενεργό λόγω προβλημάτων επικοινωνίας
Τέλος, στην απόφαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων υπογραμμίζεται, ότι στο πληγέν τμήμα «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός – Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος» στο οποίο η κυκλοφορία πραγματοποιείται σε μονή γραμμή (καθόδου), ενώ η γραμμή ανόδου δεν λειτουργεί, απαιτείται η υποβολή αναλυτικού σχεδίου δράσης από τον Διαχειριστή Υποδομής προς της ΡΑΣ, ώστε να προστεθούν αναλυτικά και τεκμηριωμένα, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΕ 1078/2012, τα υφιστάμενα και τυχόν απαιτούμενα επιπλέον μέτρα που λαμβάνει ο Διαχειριστής Υποδομής, για την ασφαλή λειτουργία της κυκλοφορίας στο εν λόγω τμήμα υποδομής, έως την οριστική αποκατάσταση της υποδομής και στους δύο κλάδους όπως επίσης και τη λειτουργία της σηματοδότησης.
Μηχανοδηγοί στα τυφλά λόγω πυκνής βλάστησης
Εξώδικο σχετικά με την ασφάλεια των τρένων απέστειλε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) στον ΟΣΕ και την Hellenic Train, κοινοποιώντας το στην ΡΑΣ και το υπουργείο Μεταφορών.
Στο εξώδικο αυτό η ένωση των μηχανοδηγών κρούει τον κώδωνα του κινδύνου υποστηρίζοντας ότι «παρά τις συνεχείς εκκλήσεις μας προς εσάς για αποκατάσταση των εντεινόμενων προβλημάτων του τροχαίου υλικού, αλλά και της σιδηροδρομικής υποδομής, γινόμαστε καθημερινά μάρτυρες διαφόρων περιστατικών βλαβών, τα οποία θέτουν σε κίνδυνο τη σωματική ακεραιότητα τόσο των επιβατών όσο και των συναδέλφων μηχανοδηγών».
Η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης επαναλαμβάνει ότι οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο συνεχίζουν να βιώνουν καθημερινά προβλήματα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις για άμεση αποκατάσταση των προβλημάτων.
Όπως γνωστοποιείται στην ανακοίνωση «την Παρασκευή 14 Ιουνίου 2024 σημειώθηκε νέα πυρκαγιά στην περιοχή του ΤΧ3, λόγω του ότι πέριξ της σιδηροδρομικής υποδομής, η βλάστηση συνεχίζει να μην περικόπτεται από τους αρμοδίους, γεγονός το οποίο εγκυμονεί κινδύνους για την απώλεια ανθρώπινων ζωών, πόσο μάλλον τους θερινούς μήνες, εν μέσω και καύσωνα, με ιδιαίτερα αυξημένες θερμοκρασίες και ιδιαίτερα στην Βόρεια Ελλάδα που κινείται καθημερινά πλήθος εμπορικών συρμών».
Ταυτόχρονα γίνεται γνωστό πως την φωτιά την έσβησαν οι μηχανοδηγοί, με την ανακοίνωση να αναφέρει ότι «Ευτυχώς ΚΑΙ στην συγκεκριμένη πυρκαγιά, παρενέβησαν άμεσα και αποτελεσματικά συνάδελφοι μας μηχανοδηγοί, υπερβάλλοντας εαυτόν προκειμένου αυτή να μην εξαπλωθεί. Ταυτόχρονα η έντονη βλάστηση που επικρατεί πέριξ της γραμμής, καλύπτει τις ενδείξεις σημάτων ή ακόμη χειρότερα κρύβει την θέση αυτών αυξάνοντας περαιτέρω τον κίνδυνο τραγικού συμβάντος».
Μάλιστα η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης σε εξώδικο της 10ης Μαΐου 2023 αναφέρει πως είχε ήδη επισημάνει το πρόβλημα με το τότε εξώδικο να αναφέρει πως: «Πέραν όλων των άλλων, οι συνάδελφοι μηχανοδηγοί τελούν και χρέη «καθαρισμού» της σιδηροδρομικής γραμμής από δέντρα και κορμούς, για τα οποία η Διοίκηση του ΟΣΕ κωφεύει με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η σωματική ακεραιότητα ακόμη και η ζωή των συναδέλφων αλλά και των επιβατών των συρμών».
Οι μηχανοδηγοί επιφυλάσσονται «για τις ενέργειες και κινητοποιήσεις στις οποίες θα προβούμε, προκειμένου να μην έχουμε εκ νέου απώλειες ανθρώπινων ζωών».
Στην ανακοίνωση αναφέρεται το χρόνιο πρόβλημα «με κλαδιά και κορμούς δέντρων που εμποδίζουν την ασφαλή μηχανόδηγηση και ανά πάσα στιγμή μπορούν να προκαλέσουν θανατηφόρο δυστύχημα εκ νέου!» Αναφέρουν το περιστατικό που σημειώθηκε στις 05.02.2023, λίγες εβδομάδες πριν από το εγκληματικό δυστύχημα στα Τέμπη, στην αμαξοστοιχία 51 μεταξύ Αγίου Στεφάνου και της Δεκελείας, όπου ένας «Καμμένος κορμός μπήκε σε εν κινήσει Λευκό Βέλος – Από θαύμα γλύτωσε ο μηχανοδηγός», όπως ανέφερε δημοσίευμα του «Έθνους».
Οι μηχανοδηγοί εφιστούν την προσοχή των υπευθύνων στα «φωτοσήματα στην περιοχή του ΣΚΑ (διαρκείς ξαφνικές εναλλαγές που αναγκάζουν τους μηχανοδηγούς να ενεργοποιούν την άμεση πέδη προκαλώντας ανησυχία στο επιβατικό κοινό), καθώς και την τηλεδιοίκηση μεταξύ Αθηνών-Θεσσαλονίκης, που βρισκόταν εκτός λειτουργίας μεταξύ του τμήματος Αγ. Στέφανος – Λάρισα- Ευαγγελισμός, πλέον δεν λειτουργεί και στο τμήμα μεταξύ Λεπτοκαρυάς-Λιτοχώρου ενώ σε πλείστες περιπτώσεις μηχανοδηγοί καλούνται να υπερβούν ερυθρά φωτοσήματα με τηλεγραφήματα».
Οι εργαζόμενοι καλούν να αποκατασταθούν άμεσα οι «ως άνω περιγραφόμενες ελλείψεις και παραλείψεις για τις οποίες είστε άμεσα υπεύθυνοι. Άλλως επιφυλασσόμεθα για τις ενέργειες και κινητοποιήσεις στις οποίες θα προβούμε, προκειμένου να μην έχουμε εκ νέου απώλειες ανθρώπινων ζωών».