RThess Logo
Στείλτε τα μηνύματα σας live, πάρτε μέρος στη συζήτηση.
NOW ON AIR
Θέμα συζήτησης :
Το Μικρασιατικό τραγούδι και η συμβολή του στην εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρχική / ΔΕΘ / Το Μικρασιατικό τραγούδι και η συμβολή του στην εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού

ΔΕΘ

18/09/202219:45

Το Μικρασιατικό τραγούδι και η συμβολή του στην εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού

Το Μικρασιατικό τραγούδι και η συμβολή του στην εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού

 

Οι αμανέδες, τα «καφέ-αμάν», οι καρσιλαμάδες, τα σμυρναίικα τραγούδια, τα αντικριστά, τα χασάπικα και τα ζεϊμπέκικα ήρθαν στην Ελλάδα μαζί με τους 1,5 εκατ. πρόσφυγες από τη Μικρασία.
Τα περισσότερα τραγούδια μιλούσαν για αγάπη, χωρισμό, ξενιτιά, αμανέδες που πλημμύριζαν από πάθος και στεναχώρια, υμνούσαν τον έρωτα, τον πόνο και τη νοσταλγία…

Η πορεία και εξέλιξη του ελληνικού τραγουδιού δεν θα ήταν σήμερα η ίδια χωρίς την παρουσία του μικρασιατικού τραγουδιού, της κουλτούρας του και των ανθρώπων που το υπηρέτησαν.

 

Ποια μουσική έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες, πώς προσαρμόστηκε στον ελλαδικό χώρο και πώς επηρέασε την εξέλιξη του λαϊκού τραγουδιού;

 

Ο Απόστολος Τσαρδάκας, δεξιοτέχνης στο κανονάκι και μόνιμο μέλος του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, εξηγεί πως η μουσική παράδοση των προσφύγων χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες.
«Από τη μια, υπάρχουν οι παραδοσιακοί σκοποί και τα τραγούδια της ευρύτερης περιοχής των παράλιων της Μ. Ασίας (ελληνόφωνα και τουρκόφωνα) με ισχυρές επιρροές από την Ανατολή. Από την άλλη, η αστική μουσική της Σμύρνης, που αποτελεί μια ιδιότυπη μίξη ανατολίτικων και δυτικών στοιχείων, αντανακλώντας φυσικά την πολυπολιτισμικότητα και τον κοσμοπολίτικο χαρακτήρα αυτής της πόλης.

Σε αυτά, βέβαια, θα πρέπει να προστεθεί και ένας σημαντικός αριθμός κομματιών που συνέθεσαν οι σπουδαίοι Μικρασιάτες δημιουργοί, μετά τον ερχομό τους στην Ελλάδα, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό το λεγόμενο ‘σμυρναίικο ύφος’».

 

Η θρυλική «Τετράς του Πειραιώς».

 

Τα «νέα» μουσικά όργανα και οι ξένες δισκογραφικές εταιρείες

 

Η Μικρασιατική καταστροφή συνέπεσε χρονικά με το εμπορικό ενδιαφέρον ξένων δισκογραφικών εταιριών για το μουσικό τοπίο στην Ελλάδα και την έναρξη της δισκογραφικής δραστηριότητας. Η αποτύπωση αυτών των τραγουδιών σε δίσκους γραμμοφώνου συνέβαλε σταδιακά στη διάδοση και την αποδοχή τους από τους κατοίκους της παλιάς Ελλάδας, οι οποίοι στην αρχή τα αντιμετώπισαν απαξιωτικά ή και εχθρικά (όπως άλλωστε και τους ίδιους τους πρόσφυγες).

«Η τυπική «αλά τούρκα» ορχήστρα, που έδρασε κυρίως στα «καφέ-αμάν» των μεγάλων αστικών κέντρων, αποτελείται από όργανα της Ανατολής, όπως το ούτι, το κανονάκι (ή το σαντούρι), το βιολί (ή η πολίτικη λύρα), με την προσθήκη της κιθάρας σε ρόλο αρμονικής συνοδείας. Όμως το σμυρναίικο ύφος, όπως διαμορφώθηκε από τις ξακουστές εστουδιαντίνες της Σμύρνης, είναι πιο ανοιχτό και περιέχει και όργανα της δυτικής ορχήστρας, όπως το πιάνο, το μαντολίνο, η αρμόνικα, το βιολοντσέλο, τα χάλκινα πνευστά κ.ά., συνδυασμένα μεταξύ τους ποικιλοτρόπως».

 

Οι αμανέδες και το ρεμπέτικο τραγούδι

 

«Η πορεία του ρεμπέτικου από τα καταγώγια του περιθωρίου όπου γεννήθηκε μέχρι την καθολική του αποδοχή –σήμερα συγκαταλέγεται ανάμεσα στα μνημεία άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco- είναι πολύ μεγάλη συζήτηση και πρέπει να εξετάζεται υπό το πρίσμα των τεράστιων κοινωνικών αλλαγών που συντελέστηκαν κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα στην Ελλάδα. Αυτό που συχνά υποβαθμίζεται στη συζήτηση αυτή είναι η συνεισφορά των Σμυρνιών συνθετών στην απενοχοποίηση του ρεμπέτικου. Βλέπετε, πολλοί από αυτούς ήταν άνθρωποι μορφωμένοι μουσικά και κουβαλούσαν μια κουλτούρα τελείως διαφορετική από αυτή των ανθρώπων του περιθώριου. Αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό στα τραγούδια τους, τα οποία κατάφεραν να γίνουν αποδεκτά από το ευρύ κοινό και από διαφορετικά κοινωνικά στρώματα».

 

Οι μεγάλοι συνθέτες και τραγουδιστές

 

Αυτοί που ξεχώρισαν, προσθέτει ο Απόστολος Τσαρδάκας, ήταν αρκετοί κυρίως λόγω της ισχυρής τους παρουσίας στη δισκογραφία της εποχής. «Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως σε αντίθεση με ό,τι συνέβη μεταπολεμικά – κυρίως από τη δεκαετία του ’80 και έπειτα – οι άνθρωποι αυτοί δεν ήταν αποκλειστικά οι τραγουδιστές. Δίπλα σε καταξιωμένους ερμηνευτές, όπως η Ρόζα Εσκενάζυ, η Ρίτα Αμπατζή, ο Αντώνης Νταλκάς και ο Κώστας Ρούκουνας, στέκονται ισάξια συνθέτες και μουσικοί που υπήρξαν ιδιαίτερα δημοφιλείς, όπως ο Τούντας, ο Δραγάτσης, ο Σέμσης, ο Σκαρβέλης, ο Περιστέρης και πολλοί άλλοι.

 

Ρόζα Εσκενάζυ, η «βασίλισσα του ρεμπέτικου τραγουδιού».

 

Αποτιμώντας σήμερα τη μουσική σκηνή του μεσοπολέμου στην Ελλάδα, μπορούμε με σιγουριά να πούμε πως η δημοφιλία όλων αυτών ανεξαιρέτως είναι ευθέως ανάλογη με την καλλιτεχνική τους αξία».

 

Η γέννηση του λαϊκού τραγουδιού

 

«Η παρουσία των Μικρασιατών μουσικών στον ελλαδικό χώρο σηματοδοτεί τη γέννηση του αστικού λαϊκού τραγουδιού. Πέρα από όσα ειπώθηκαν παραπάνω, θα πρέπει να επισημάνουμε και μια λιγότερο γνωστή πτυχή της συμβολής τους. Άνθρωποι όπως ο Περιστέρης, ο Σέμσης, ο Τούντας, ο Δραγάτσης και ο Σκαρβέλης, πέρα από κορυφαίοι συνθέτες, υπήρξαν και οι πρώτοι καλλιτεχνικοί διευθυντές των ξένων δισκογραφικών εταιρειών στην Ελλάδα

Με αυτή την ιδιότητα έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στις εξελίξεις. Απαλλαγμένοι από ιδεολογικές αγκυλώσεις και με ιδιαίτερα ανεπτυγμένο μουσικό και αισθητικό κριτήριο, έδωσαν βήμα σε συνθέτες όπως ο Βαμβακάρης, ο Τσιτσάνης, ο Χιώτης, που με τη σειρά τους οδήγησαν το ελληνικό τραγούδι σε τελείως διαφορετικά μονοπάτια.
Επιπλέον, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως τα τραγούδια των προσφύγων εξακολουθούν μέχρι σήμερα να παίζονται και να συγκινούν, διατηρώντας τη φρεσκάδα τους αναλλοίωτη, και την ίδια στιγμή συνεχίζουν να ασκούν σημαντική επιρροή στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία».

 

*Ο Απόστολος Τσαρδάκας είναι μόνιμο μέλος του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού, στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στη βαθμίδα Α’, με ειδικότητα στο «Κανονάκι». Παράλληλα, είναι ενεργός μουσικός από το 1985. Φέτος έχει αναλάβει την καλλιτεχνική επιμέλεια του αφιερώματος στη μουσική της Σμύρνης με γενικό τίτλο «Σμύρνη 1922 – 2022, Πατρίδα λέω τα Τραγούδια», με ερμηνεύτρια την Ελένη Τσαλιγοπούλου.

Θέλετε να μένετε ενημερωμένοι για τις εξελίξεις της επικαιρότητας;

Διαβάστε όλα τα τελευταία νέα από την Θεσσαλονίκη & την Ελλάδα, τη στιγμή που συμβαίνουν.

Μοιράσου το:

Σχετικά με τον αρθρογράφο Θεοδώρα Καρακιουλάχ

Θεοδώρα Καρακιουλάχ. Κατάγεται από την γη της φωτιάς και της πέτρας, την πατρογονική Καππαδοκία. Ξεκίνησε το ραδιόφωνο στην εφηβική ηλικία και έκτοτε την κέρδισε η δημοσιογραφία. Εργάζεται στο Ράδιο Θεσσαλονίκη από τότε που μετοίκησε από την Καβάλα στην Θεσσαλονίκη για σπουδές.

ΔΕΘ

13.4.202515:31

  Ολοκληρώνεται σήμερα 13 Απριλίου η μεγαλύτερη υπαίθρια αγορά της Θεσσαλονίκης, το Flea Market Thessaloniki, στον εμβληματικό προαύλιο χώρο της ΔΕΘ, κάτω από το περίφημο Τόξο. Από τις 12:00 το μεσημέρι μέχρι και τις 21:00 κοινό κι ανεξάρτητοι δημιουργοί και

ΔΕΘ

10.4.202520:35

  Στη στενή συνεργασία των δύο χωρών αναφέρθηκαν ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας και ο αναπληρωτής υπουργός Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης Πολωνίας Michal Kolodziejczak, οι οποίοι, μαζί με τον επιτετραμμένο της πρεσβείας Wojciech Ponikiewski, εγκαινίασαν το περίπτερο

ΔΕΘ

30.1.202520:36

  «Δεν λύνονται τα προβλήματα των αγροτών ούτε με συνθήματα, αλλά ούτε και με μαξιμαλιστικές διεκδικήσεις» είπε από το βήμα των εγκαινίων της έκθεσης Zootechnia ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστας Τσιάρας. Ο Υπουργός από τη ΔΕΘ επισήμανε ακόμη ότι «τα

ΔΕΘ

16.11.202417:42

  Έντονο διεθνές ενδιαφέρον είχε η 39η Διεθνής Έκθεση Τουρισμού και Ξενοδοχειακού Εξοπλισμού, PHILOXENIA HOTELIA, με εμπορικούς επισκέπτες από 36 και πλέον χώρες, αλλά και επιχειρηματικές αποστολές από Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία και Κόσοβο. Ο ενισχυμένος εξωστρεφής χαρακτήρας της έκθεσης σηματοδοτείται

ΔΕΘ

13.11.202418:14

  Καταλύτης για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης, την ποιότητα ζωής των πολιτών της, αλλά και την ανταγωνιστικότητα του εθνικού εκθεσιακού φορέα θα είναι η ανάπλαση του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου. Το εμβληματικό αυτό έργο, που έχει μπει πλέον στις «ράγες» μετά

ΔΕΘ

10.11.202415:42

  Αστυνομικοί της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ναρκωτικών της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος, συνέλαβαν στις 9 Νοεμβρίου, στο πλαίσιο της αυτόφωρης διαδικασίας, δύο άτομα, τα οποία κατηγορούνται κατά περίπτωση ότι, ως μέλη εγκληματικής ομάδας, διεθνικού χαρακτήρα, δραστηριοποιούνταν στην εισαγωγή, κατοχή και διακίνηση

Rthess

Επικαιρότητα

Δημοφιλή Άρθρα


αυτή τη στιγμή